Auteur Topic: Ze wilden niks van de jongen weten  (gelezen 1307 keer)

vanBekkum

• Gekke kip
Ze wilden niks van de jongen weten
« Gepost op: oktober 16, 2013, 14:07:23 pm »
Ik had vorige week een nestje van Rascal en Blue. Het was hun eerste nestje en er waren 2 van de 4 eieren uitgekomen. Helemaal leuk, mijn eerste nestje fischeri.

Maar... Eenmaal uit het ei gekropen, wouden Rascal en Blue niks met de jongen te maken hebben. Ze gingen ze niet warm houden, niet voeren. Helemaal niks. Het eerste jong kwam ik helaas te laat achter. Ik ging hun nest controleren, zoals gewoonlijk en zag toen een jong dat bijna niet bewoog. Hij voelde ijskoud aan en zn kropje was leeg. Denkend dat het gewoon de onervarenheid van de ouders was, dacht ik er verder niks bij. Maar toen 2 dagen later het tweede jong ook uitkwam, deden ze weer niks. 'S Ochtends kijken en er lag een jong. 'S Middags weer gekeken, voor de zekerheid, en toen was hij ook al afgekoeld en een leeg kropje.

Nu heb ik ooit een keer meegemaakt dat een koppel hun jong hadden verstoten en toen had ik toevallig een ander koppel met jongen van 1 week ouder. Op hoop van zegen het jong bij hun ingelegd en ze hebben haar met alle liefde geadopteerd.
Omdat ditzelfde mannetje van dit koppel nu ook weer op eieren zat, hoopte ik dat ze ook dit jong wouden adopteren. En dat hebben ze ook gedaan. Kippie ging hem warm houden en zorgde voor het jong alsof het haar eigen jong was. Er was alleen 1 probleem, ze voerde het jong niet. Helaas is dus ook dit jong overleden omdat het geen eten kreeg. Waarschijnlijk omdat het nog 1 a 2 week duurt voordat de eieren van Kippie en Birdie uitkomen en ze dus nog geen idee hadden wat ze met het jong aan moest?

Maar ik vraag me nu wel af, waarom Rascal en Blue niet voor hun jongen zorgden. Is dat niet iets natuurlijks? En wat moet ik doen dat dit niet nog eens gebeurd, als ze weer eens jongen krijgen?

Kimvdheuvel

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
  • Vini en Liem
Re:Ze wilden niks van de jongen weten
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2013, 16:36:46 pm »
Het eerste nestje gaat vaker mis, waarom weet ik niet.
:flybird:  :aga16:          :flybird: ;aga-ros-g;          :geelvleugel:
   Vini   &  Malus             Liem & Domus               Sana

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re:Ze wilden niks van de jongen weten
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2013, 16:49:38 pm »
Eerste nestjes gaan inderdaad vaak mis. Meestal is het oefenen.
Daarbij zijn Fischeri's iets moeilijker dan Collies. Beetje zenuwenlijertjes :hehe:

Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!