Auteur Topic: Wanneer zie je wanneer een pop bevrucht is?  (gelezen 1328 keer)

Ferio

• Bijtgrage aga
Wanneer zie je wanneer een pop bevrucht is?
« Gepost op: december 05, 2013, 12:53:51 pm »
Dag Allemaal,

Noah is vanochtend met Kiki aan de slag geweest en hij zat zo'n 5 minuten op haar en Kiki zat allemaal geluidjes te maken. Dus ik denk dat het dus gebeurd is, maar nu komen er een paar vragen in mij op.

1) Hoe zie je wanneer Kiki bevrucht is? Is dit gelijk of in één keer raak?
2) Gaan ze na bevruchting gelijk een nest maken of kan dit nog een paar dagen duren? (momenteel is het broedhok leeg)
3) Hoe lang na bevruchting voordat ze eieren gaat leggen?

Ik zat op google, maar kon bovenstaande niet vinden.

alvast bedankt! :)

vanBekkum

• Gekke kip
Re:Wanneer zie je wanneer een pop bevrucht is?
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2013, 13:06:07 pm »
Ik heb geen idee hoe je kunt zien of een pop bevrucht is. Volgens mij is dat gewoon afwachten op de eitjes. En het nestje, tja bij mij maken ze niet altijd een nestje. Versnipperen heel wat, maar gooien het door het hele hok, dus dat is denk ik per vogel verschillend.

Wat betreft eieren leggen, ik heb ooit gelezen dat het 1 a 2 week na het paren kan zijn. Maar goed, wie weet heb je ze toevalllig vandaag betrapt hebt, maar dat ze al een week bezig zijn geweest ;)

Dus ik denk dat er niks anders op zit dan afwachten :lol

Maar ben benieuwd. Ik weet wel dat wanneer het 4e eitje is gelegd, je bij het eerste eitje al zou moeten kunnen zien of deze bevrucht is of niet. Dat doe je door het eitje tegen het licht aan te houden

Jolanda

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2013, 14:14:33 pm »
Er hoeven echt niet meteen eitjes te komen :coolwink: Bij mijn valkparkietjes is dat in ieder geval niet zo. Maar die leggen ook echt alleen als ik een nestblok ophang (en dat is bij aga'tjes natuurlijk vaak niet zo.. dat zijn meer legkipjes) of heel soms ligt er iets op de bodem, maar daar gaan ze dan niet op broeden ofzo.

En ook als ze wippen, hoeft het natuurlijk niet meteen te zeggen dat alle eitjes bevrucht zijn.
Je kunt ook parende vogeltjes hebben die geen bevruchte eitjes leggen (de 1e keer), vaak is het ook wel even oefenen en niet altijd gaat het 1e nestje goed (of er komen geen eitjes uit, of ze weten nog niet helemaal hoe het werkt..)

Bonte boertjes Noa & Micah
Roodbuik papegaai Gijs
Valkparkietjes Kiki & Pino, Luna & Bob
Catharina's Linn & Luca

*Binkie, voor altijd in mijn hart :cloud9: *

Manuela

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2013, 14:43:35 pm »
naar mijn weten is het gewoon afwachten tot er eitjes komen en dan kan je vanaf dag4/ 5 zien of ze bevrucht zijn soms iets later.

didi begon beide keren na ong 3 weken met leggen. of dit de eerste paring was geen idee maar heb ze toen pas een blok gegeven en die hing beide keren ong 3 weken voor er een eitje inlag