Auteur Topic: Nestje in kokosnoot Tinus & Rinus  (gelezen 2749 keer)

ArjanHappy

• Gast
Nestje in kokosnoot Tinus & Rinus
« Gepost op: januari 09, 2014, 13:29:56 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben Arjan en compleet nieuw op dit forum.
Ben er op 1 januari achtergekomen dat onze Rinus niet uit zijn kokosnoot wilde komen. Ik had het vermoeden dat hij misschien angst had vanwege het vuurwerk de dag ervoor. Toen ik hem eruit had gedwongen en de kokosnoot even wilde omdraaien zag ik een eitje liggen, ik schrok mezelf kapot. Ik heb Tinus en Rinus al drie jaar en had nooit verwacht dat ze samen nog een nestje zouden maken. Nu is er om de dag een eitje bijgekomen, de teller stond gisteren op 4. Wellicht komt er nog wel wat bij. Ze zijn waarschijnlijk wel bevrucht want ik heb Tinus er wel een paar keer bovenop zien zitten. Het blijkt dus ook dat we Rinus maar beter Rienke kunnen gaan noemen, nu is het net een homo-stelletje met twee van die mannennamen.

Nu komt de vraag wat te doen. De kokosnoot hangt wat hoger in de kooi, en ik weet dat ze als de dood zijn voor veranderingen. Het duurde al twee maanden voordat ze uberhaupt in de kokosnoot gingen zitten. Beter zou zijn om hem lager te hangen of een soort doosje of kastje of de bodem te maken niet? Of gaat het prima als ze wat hoger zitten? Ook is de vraag of de kokosnoot wel groot genoeg is als de jongen daar zometeen ook bij in zitten. Ik ben bang dat ze niet in een nestkast gaan als ik die neerzet en de eitjes daarin doe, en dan zijn de eitjes zeker verloren.

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Ik las eivoer en krachtvoer geven? Ze krijgen nu compleet voer van Beaphar waar al eivoer doorheen zit, is dat voldoende? We willen waarschijnlijk wel één of twee jongen zelf houden en de rest misschien aan een nieuw huisje helpen, maar heeft iemand daar ervaring mee? Wat is het beste moment om de jongen weg te halen bij de ouders? En kunnen de blijvers dan in de kooi van de ouders of moeten die apart komen te zitten? Moet ik het nest nat of vochtig maken? Las ergens dat de schalen dan makkelijker breken bij het uitkomen van de eieren.

Er is natuurlijk veel terug te vinden online, maar ik leg de vraag graag hier neer zodat ik alle reacties en belangrijke informatie bij elkaar heb staan. Zal proberen binnenkort een foto te plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie reacties en ik zie ze graag tegemoet.
Met vrolijke groet,

Arjan

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re:Nestje in kokosnoot Tinus & Rinus
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2014, 20:43:23 pm »
Hartelijk welkom, Arjan  :flowers:

Als je kleintjes wil is een nestkastje het beste, voor de ontwikkeling van de kleintjes ( denk aan de ondergrond voor de pootjes e.d. )
Een kokosnoot is erg krap, stel er komen 4 jonkies, dat is geen doen.
Met 4 weken komen ze langzaam aan uit het nestje, dan is het handiger en fijner als ze zo dicht
mogelijk bij de grond staan, soms valt er ook wel eens 1 uit het nest, ja als zo'n ding dan
hoog in de kooi hangt...  :fluiten:
Verder regelen de oudervogels veel zelf, ik ben jaren terug met de nestjes hier niet in de weer
geweest met vocht e.d.
Wel konden ze hier altijd zelf wassen :jaja:

Jonkies zijn met minimaal 6 weken zelfstandig. Sommige oudervogels jagen hun kleintjes met 6 weken echt weg, dikke ruzie is er dan, maar er zijn ook ouderkoppels die langer voor ze willen zorgen.
Dat is echt even afwachten.

De voeding is alles behalve compleet, ik raad altijd pelletvoeding aan ( omschreven op het forum )
in combinatie met zaadjes en mineralen, dat is de basis. :jaja:

Veel plezier hier op het forum!
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

ArjanHappy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2014, 08:56:20 am »
Hoi Janina,

Bedankt voor je reactie.
Maar waar ik zo bang voor ben als ik nu een nestkastje ga plaatsen, en daar vervolgens de eitjes in doe......dat die clowns er niet meer in durven te gaan. Serieus heeft het twee maanden geduurd voordat ze in die kokosnoot durfden te gaan. Ze waren als de dood voor dat ding. Zelfs de papiertjes op de bodem (die ik daar had neergelegd voor het nest), vonden ze eng.
Hoe lang kunnen de eitjes zonder broeden overleven?

Indien de ouders het kind (of kinderen) accepteren, kunnen ze dan na die zes weken ook bij elkaar blijven zitten? Of moeten ze uiteindelijk toch echt separaat van elkaar komen te zitten. Ik vind het zo zielig om ze in een apart kooitje te gaan zetten. Met z'n allen bij elkaar kan zo gezellig zijn (indien het goed gaat natuurlijk).

De voeding zal ik eens gaan bekijken. Dacht juist dat dit voer met een kiloprijs van 10 euro heel goed was.

Groetjes Arjan

Manuela

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2014, 09:58:46 am »
Welkom Arjan,

hoelang de eitjes kunnen overleven zonder dat ze bebroed worden ligt denk ik ook deels aan het stadium waarin de eitjes zijn.
liggen deze net een dag kunnen ze best een paar dagen zonder warmte omdat ze nog niet bebroed zijn. zit het popje al te broeden en zijn de eitjes bevrucht moeten deze wel warm gehouden worden.

ik zou zoizo een broedblok ophangen dan kan je ook kijken hoe ze hierop reageren en dan de eitjes overleggen.
neem aan dat de kokosnoot aan de zijkant open is?
dan ben ik bang dat als de jonkies daarin worden geboren ze eruit kunnen vallen.

zolang de ouders en de kleintjes goed samen gaan en goed gevoerd worden laat ik ze altijd bij elkaar.
ik heb nu een kleintje zitten die is met 8,5 week pas bij paps en mams uit de kooi gehaald tot die tijd ging het goed. nu zit de kleine in een eigen kooi omdat die steeds werd opgejaagd.
met 8 weken zijn de kleintjes zoizo (bijna) geheel zelfstandig dus oud genoeg om in een eigen kooi te kunnen. zelfstandig worden begint vanaf ong 6 weken.

de kilo prijs van voer zegt niks over de kwaliteit.

ik gaf voor ik hier op het forum kwam ook gewoon een zaadmengsel en ben op aanraden van janina overgestapt op pellets Beaphar care + met daarnaast een biologische zaadmix en 2x per week een mespuntje mineraalpoeder. allemaal te bestellen bij https://www.parrotparadise.eu
hier krijgen ze nu 24/7 pellets tot hun beschikking en in de avond een bakje zaad +/- 10 gram.

ik vind dat mijn vogels er veel beter uitzien. veren glanzen mooi en is mooi zacht geen gerafelde veren of iets meer.  :good: