Auteur Topic: Eieren tegelijk laten uitkomen? Weghalen en terugleggen?  (gelezen 1521 keer)

Ferio

• Bijtgrage aga
Eieren tegelijk laten uitkomen? Weghalen en terugleggen?
« Gepost op: januari 30, 2014, 14:17:12 pm »
Dag allemaal,

Bij ons koppeltje Limon & Bibi zijn de de laatste 2 dwergjes helaas overleden, omdat de eerste 2 al 20x groter waren en die al het voedsel kregen en daarnaast ook met hun volle gewicht op de pasgeboren drukte, ze kregen helaas geen kans om te overleven.

Ik heb mij laten vertellen dat je alle eitjes die het popje legt weg kan halen en in de plaats nep eitjes leggen. Wanneer ze klaar is met leggen haal je alle nep eitjes weg en leg je de echte eitjes weer terug, zodat ze allemaal op dezelfde dag uitkomen en dus niet verdrukt kunnen worden door andere dwergjes die al 6+ dagen oud zijn.

Het klinkt als een mooie oplossing..

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe bewaar je de eitjes?

Manuela

• Gast
Re:Eieren tegelijk laten uitkomen? Weghalen en terugleggen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2014, 15:20:12 pm »
Zou ik persoonlijk niet doen want is erg druk voor de ouders als ze van de een op andere dag 5 kuikens ofzo hebben ipv eerst 1 en dan rustig opbouwen

De natuur heeft het zo bedacht dus het moet kunnen
Het kan ook de onervarenheid zijn geweest van het eerst nestje dat ze oudste wel voerde en kleinste niet

Maar als je de eitjes gewoon gelijk weghaald en op zelfde temp als de ruimte waar kooien staan bewaard kan je ze wel paar dagen bewaren en dan terug leggen als laatste eitje gelegt is

vivke

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
  • papegaaiengek en poezenmoeke
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2014, 19:36:21 pm »
ik weet iemand die het altijd doet ,alles samen laten uitkomen
ik vind het onnatuurlijk
ik laat ze hier ook gewoon hun gang gaan  :jaja:

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2014, 21:33:36 pm »
Ik zou er dan eerder voor kiezen om de 1e 2 echte eitjes te nummeren en vanaf
het 3e ei te vervangen voor nepeitjes.
Dan komen er max. 2 jonkies uit die alle aandacht en verzorging kunnen krijgen :jaja:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!