Auteur Topic: 1 kleintje van 4 dagen jong in de steek gelaten door ouders.  (gelezen 2757 keer)

stephie

• Gast
1 kleintje van 4 dagen jong in de steek gelaten door ouders.
« Gepost op: augustus 12, 2014, 14:26:35 pm »
Hallo,

Ik heb een bewezen koppeltje roseicollis.
Al vaker eitjes gelegd en vorig jaar zomer hadden ze 3 jongen.

Nu hadden ze deze zomer een nestje van 5 eieren liggen.
Waarvan er 1 dus 4 dagen geleden is uit gekomen en volgens mij zijn er nog 2 eieren bevrucht.

Maar zoals ik altijd doe kijk ik elke dag in het nestblok.
En dit zijn ze dan ook gelukkig helemaal gewend.

Toen het kleintje er was vond ik de krop al erg leeg dus vaker in de gaten houden om te kijken of het wel gevoerd word.
Gister op dag 3 heb ik 1 keer moeten bijvoeren omdat de krop zo leeg was en hij echt honger had.
daarna weer in de gaten gehouden wat de ouders gelukkig totaal niet erg vinden daar ben ik echt blij om.
De vogels zijn namelijk verder helemaal niet tam ik heb ze op 2 jarige leeftijd gekocht en heb ze niet meer tam gekregen.

Vannacht ook nog gekeken en krop was wel leger maar er zat wat in.
Vanmorgen om 6 uur het zelfde.
Toen ging ik kijken om 12 uur.
Het kleintje lag helemaal onder het nest materiaal krop leger dan leeg en helemaal koud.
kleintje opgewarmd en het begon te piepen hij had honger.
Dus papje gemaakt en gegeven.

Nu wil ik met de hand gaan voeden.
Ik heb ervaring met handopfok met 2 kleintjes van 3/4 weken.
Nu is het met een kleintje van 4 dagen natuurlijk heel anders.
Ik heb al onderzoek gedaan en begrepen dat er om de 2 uur gevoerd moet gaan worden.
En dan om 24:00 laatste voeding en om 06:00 eerste voeding.
en dan snachts om 3 uur er nog even uit om te kijken of hij dan nog een voeding moet hebben.

Nu ga ik wel proberen om het nog door de ouders te laten doen en dat het hopelijk ook goed komt met alleen wat bijvoeren door mij.

Maar nu ben ik op zoek naar ervaringen.
Weet iemand misschien een site of pagina waar iemand een dagboek bij houd met het handvoeden vanaf dag 1.
Hier leer ik namelijk ontzettend van.

Blij ben ik er niet mee natuurlijk dat het zo moet.
Maar laten doodgaan van de honger vind ik niet zo strak plan.

De ervaring met die kleintjes die ik met de hand groot bracht heb ik dus wel en toen wist ik niet beter iedereen deed handopfok dus dacht ik dat het wel goed zat.
Tot ik andere verhalen tegen kwam ;).

Alle tips en verhalen van jullie zijn natuurlijk ook welkom!

Sabke

• In Memoriam
  • Bijtgrage aga
Re:1 kleintje van 4 dagen jong in de steek gelaten door ouders.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2014, 15:28:26 pm »
hallo

ik heb mijn angel zelf moeten groot brengen,maar dat was maar toen ze drie weken oud was
ik weet vanaf de krop leeg is moet je voeden ,zolang de krop niet leeg is mag je zeker niet bijvoeren mee dit verzuring kan geven en dit kan u jong de dood betekenen
de pap niet te koud of te warm :koud is verzuring ,warm is verbranden
hoe ouder u jong hoe meer tijd tussen de voeding en mee u jong toch zeker om de twee uur zien naar zijn krop ook snachts

mijn angel op drie weken zat ze tussen de drie en vier uur ,s avonds laaste om 00.00 a 00.30 en dan smorgens terug rond 6.00 zal eens zien waar die voeding lijst had gehaald zo kun je ongeveer weten en u planning op afmaken

Groetjes van angel,prutske en Laura

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2014, 19:54:26 pm »
Helaas kan ik je hier niet mee helpen, ik heb geen verstand van handopfok.
Ik wens je veel succes!  :good:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

stephie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2014, 03:28:06 am »
Helaas nu met mijn nachtelijke voeding er achtergekomen dat het kleintje is overleden.
Ik had het al wel een beetje zien aankomen natuurlijk, ouder dieren verstoten hem niet voor niks.
En het was allemaal zo klein, maar zo ver ik rond gelezen heb ik iig geen fouten gemaakt.

Maar het was wel erg jammer, al besloten om hem te houden en weer lekker dromen van een tam vogeltje.
Maar helaas.. (ouder dieren zijn totaal geen tamme vogels zijn hier voor alleen voor de kweek gehouden en altijd buiten gezeten)

Nou heel misschien komen de andere 2 eieren nog uit ik hoop het!
En anders ga ik gewoon even het internet afspeuren voor een baby die ik helemaal tam kan maken.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2014, 10:49:35 am »
Helaas, sneu is dat  :aai:
 maar de ouders weten meestal wel of een diertje in orde is.

Kijk voor een jonge aga bij mensen die huiskamernestjes hebben en kies liever niet voor handopfok ( is ook verboden sinds juli )
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2014, 19:13:48 pm »
@ Janina het is verboden per 1-7 jl. Maar pas kreeg ik ook 1 aangeboden van 3 weken met zelf opvoeden. Ik zei dat mag niet meer. Nou volgens diegene was het lang niet rond en zaten er veel haken en ogen aan. Kijk op marktplaats en zie hoeveel er nog wordt aangeboden...onbegrijpelijk.

Ingrid

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2014, 21:51:33 pm »
Zolang ze geen mensen inzetten om te handhaven zal er niets veranderen.

Jolanda

• Bijtgrage aga
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2014, 22:01:53 pm »
Er zijn al wel controles geweest doordat mensen worden aangegeven en dan gaan ze er schijnbaar kijken of alles in orde is.. Maar wel enorm slecht want inderdaad marktplaats staat er helemaal vol mee

Bonte boertjes Noa & Micah
Roodbuik papegaai Gijs
Valkparkietjes Kiki & Pino, Luna & Bob
Catharina's Linn & Luca

*Binkie, voor altijd in mijn hart :cloud9: *