Auteur Topic: Blijven maar leggen...  (gelezen 4734 keer)

RonB1985

• Klein eigenwijsje
  • 2 van de 12
Blijven maar leggen...
« Gepost op: januari 16, 2015, 10:02:31 am »
Mijn vogels hebben weer eens 7 eitjes gelegd, ongeveer 3 weken terug... Deze heb ik allemaal direct vervangen voor nep eitjes. Echter gaat ze nu gewoon vrolijk verder, heeft er alweer 2 gelegd. Ik kan wel blijven weghalen en verwisselen, maar hoe zorg ik er nou voor dat ze gaat stoppen met leggen? Dat nestkastje weghalen of toch nog maar even wachten totdat ze vanzelf stopt?

Wilma

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
Re:Blijven maar leggen...
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2015, 10:31:08 am »
Waarom heb je dat nestkastje erin staan?
Die zou ik in ieder geval eruit halen en de eitjes gewoon op de bodem van de kooi leggen.
Mijn vogels hebben nu al jaren niks meer gelegd,voorheen bleef ze ook aan de gang maar nadat ik de plaat met beukensnippers vervangen heb voor een rooster is het helemaal over.
Sinds kort hebben ze weer een hangmatje in de kooi omdat ze daar tijdens een logeerpartij zo lekker in sliepen en dat nu thuis daarvoor ook gebruikt word. Was even afkijken of ze niet weer broeds zou worden maar dat is tot nu toe gelukkig niet gebeurt,ze gebruiken het puur voor de nacht  :slaap:

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2015, 10:37:15 am »
Waarom heb je dat nestkastje erin staan?

Inderdaad, ik zou hem er uit halen :jaja:
Een bodemrooster hoeft niet meteen, maar geef even geen nestmateriaal, wilgentakken of eivoer, dit stimuleert meteen de hormonen.
Ik geef 1 koppeltje alleen voor de nacht een slaaptunneltje en dat gaat er 's ochtends weer uit en zij is nu bijna 1,5 jaar eivrij ( zij mag liever niet meer leggen )

Citaat
Sinds kort hebben ze weer een hangmatje in de kooi omdat ze daar tijdens een logeerpartij zo lekker in sliepen en dat nu thuis daarvoor ook gebruikt word. Was even afkijken of ze niet weer broeds zou worden maar dat is tot nu toe gelukkig niet gebeurt,ze gebruiken het puur voor de nacht  :slaap:

Aaaaw fijn  :cute: :cute: :cute:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Leonie54

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
  • Porrisje; mijn liefste vriendje ooit :D (rip 2009)
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2015, 20:39:34 pm »
Ik heb het ook gehad....ze blééf maar leggen.
Hadden we net een nestje gehad, 2 weken rust, kwamen er wéér eitjes. En dat 3-4x achter elkaar.
Ik werd er gek van, haar ventje werd er gek van en voor haarzelf kan het ook niet gezond zijn.

Ik heb geprobeerd haar te remmen met een hormooninjectie, maar dat werkte niet.
Klopt ook wel, volgens Hedwig, want het werkt maar voor een enkel vogeltje. Het doet vaker niets dan dat het wel helpt, helaas.

Dus, toen veel andere dingen geprobeerd.
(nog bedankt, he, Janina ;)  :flowers: )

Inderdaad legnest eruit toen zij haar laatste broedcyclus had afgerond
Hangmat eruit
Voer veranderd (ik ben van Harrinsons naar Totally Organic Pellets overgestapt)
Een week lang geen tussendoortjes maar alleen pellets
En een week lang een rooster.

Daarna rustig aan begonnen met de zonnepitjes (die ze krijgen als ze wat goed doen in trainingmomenten) weer te geven. En proberen zonder rooster te doen.
Soms zet ik het rooster er nog even in voor een paar dagen, omdat ze dan weer afzondert in een hoekje. Dat is haar teken dat haar hoofdje weer op hol gaat.
Toch is het minder vaak.
Volgende week proberen we het hangmatje er weer in te doen.
Staps gewijs.

Maar het gaat al beter dan eerst.

Hopelijk kun jij hier ook wat mee :)
Overigens weet ik niet hoe handig het is om het legnest eruit te halen in het midden van een cyclus.
Ik heb (gevoelsmatig) gewacht tot het eileggen en broeden "klaar" was en toen alles in 1x veranderd en aangepakt. Leek me voor haar lijf en geest natuurlijker, veiliger en rustiger.
Maar dat is mijn gevoel.
Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall -Confucius-

:fiep: Fiep mei 2006 :aga16: Jip september 2008 :Grijsje: Coco 1990 (rip?) :bourkje2: Freya maart 2012 :aga17: Julie nov 2013
Oma ~1954

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2015, 20:52:18 pm »

Overigens weet ik niet hoe handig het is om het legnest eruit te halen in het midden van een cyclus.
Ik heb (gevoelsmatig) gewacht tot het eileggen en broeden "klaar" was en toen alles in 1x veranderd en aangepakt. Leek me voor haar lijf en geest natuurlijker, veiliger en rustiger.
Maar dat is mijn gevoel.

Dit klopt, je moet wachten tot ze helemaal klaar is met het nestje, inclusief broeden en dan snel
alles aanpakken :jaja:
Ook de zaadjes  :idee: was ik even vergeten  :idee: ik geef Noah & Juno het minst van allemaal, max. 10 gram per avond.
Verder alleen de TOP pellets, geen tussendoortjes want ze lust niks.. alleen zonnebloempitjes. Geef ik haar meer zaadjes, dan is het gelijk mis.

Welcome Leonietje  :flowers:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!