Auteur Topic: Pop en mannetje appart, om de eitjes  (gelezen 1261 keer)

pien

• Gast
Pop en mannetje appart, om de eitjes
« Gepost op: april 07, 2015, 16:22:28 pm »
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes! Mijn dwergpapegaaitje (fischeri) heb ik appart in een hok gezet, dit heb ik gedaan omdat ik bang was dat mijn popje legnood had. Het popje had al ongeveer 5/6 dagen een ei in der buik, maar gelukkig is het ei er vandaag uitgekomen! Ik had mijn mannetje vanochtend appart gezet en vanmiddag lag het eitje netjes bi het popje in haar broedhok!

Maar nu is mijn vraag of ik het mannetje er weer bij kan zetten? Ik twijfel hierover omdat de eerdere eieren die mijn popje dit nestje had gelegd allemaal kapot zijn gegaan. Kan het zijn dat mij mannetje de eitjes kapot maakt? Ik had ze net eventjes bij elkaar gezet en mij mannetje ging meteen met het eitje rollen/spelen. Als ik ze niet bij elkaar zet kunnen de eieren natuurlijk nooit bevrucht zijn! Kan iemand mijn toevallig helpen...?  :jaja:

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re:Pop en mannetje appart, om de eitjes
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2015, 21:14:06 pm »
Waarom dacht je dat ze legnood had?
Was ze suf, at en dronk ze niet meer?

Bij een eerste nestje kan het zijn dat de vogels ( nog ) niet precies weten hoe om te gaan met eitjes / nestjes / broeden.
Een eierschaal kan ook kapot gaan bij te weinig voedingsstoffen, als het popje bijv. niet voldoende kalk  binnenkrijgt, krijg je zwakke schalen die snel stuk gaan, dus wat geef je ze te eten?

Ik zou ze lekker bij elkaar zetten, want stress is voor een popje dat legt nooit goed. :)
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

pien

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2015, 22:33:22 pm »
Bedankt voor je reactie!
 :) :)
Nee ze was niet suf, daarom was ik bang dat het misschien wel legnood was! Ik had veel op internet gelezen dat ze suf in een hoekje zouden zitten en niet zou eten maar dat was bij mij niet het geval! Maar ik had ergens ook op internet gelezen dat ze vrolijk kunnen zijn maar een paar uur later ze misschien wel oneens konden overlijden!

Ze hebben al eerder een nestje gehad met twee gezonden jonge, dat is ongeveer een jaartje geleden! Toen deden ze alles netjes en verzorgde de jonge goed!

Ze krijgen bij mij gemengd zaden mix, en nu krijgen ze als ze gaan broeden eivoer en cana grit ik weet niet of je het kent maar het is mineraal voeder, bij de dierenwinkel vertelden ze mij dat dit voor extra kalk was!

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2015, 20:56:11 pm »
Als een popje legnood heeft, dan is het suf.
Zolang ze eet, drinkt en alert is, is er geen sprake van legnood.

Ik geef zelf heel ander eten, pelletvoeding en biologische zaadjes, dat is zo compleet mogelijk,
eten uit een dierenwinkel is dat helaas niet.
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!