Auteur Topic: Verhuizen  (gelezen 5839 keer)

musicon08

• Gast
Verhuizen
« Gepost op: juli 20, 2015, 15:20:32 pm »
Dag iedereen,

Misschien dat sommigen mij nog kennen van vroeger. Tijdens mijn studententijd was ik hier redelijk actief, tot praktische alle dagen. De drie vogels die ik destijds had zijn nog steeds in goede gezondheid. Ik heb er eentje die binnenkort 12 jaar wordt  :jaja:.

De reden waarom ik mij weer laat zien: ik ben verhuisd naar mijn eigen huis. En de dwergpapegaaien gaan uiteraard mee  :dance2:. Nu zit ik met een praktisch probleemje. Ik woon redelijk klein en heb in mijn living maar 1 groot raam. Momenteel heb ik twee aparte kooien, op twee aparte staanders. Een kooi met Siske en Femke, en een andere kooi met Carmen. Momenteel staan die voor het raam (er schijnt nooit zon op), maar ze nemen dus letterlijk heel het raam in.

Ik zoek dus naar een oplossing. Verschillende ideeen gaan door mijn hoofd. Ik weet dat je ze beter per koppeltje houdt, maar zou een grotere kooi niet toelaten om ze samen te zetten? Het is ook een nieuwe omgeving dus misschien dat ze iets minder territoriaal zijn. Een andere oplossing zou zijn dat ik een kooi koop dat uit twee delen bestaan, onder elkaar. Op die manier nemen ze niet het volledige raam in beslag. Ik heb wel een lichte voorkeur voor oplossing 1 omdat ik dan geen nieuwe vogel moet zoeken voor Carmen. Ik heb er nogal pech mee gehad.

Graag jullie advies. 

Groetjes Musicon :)

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re:Verhuizen
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2015, 19:07:54 pm »
Welkom terug!  :zwaai3:

Ik raad je 3 in 1 kooi af, 99% zeker dat het knokken gaat worden.
2 mannetjes gaan vechten om 1 popje en 2 popjes die vechten om een mannetje, berg je maar.
Met een beetje pech, heb je er dan snel 2 over.

Misschien is een dubbele kooi iets voor je?
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

akki

• Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2015, 19:55:03 pm »
Ik zou ook voor een dubbele kooi kiezen, waar je divider eruit kan halen en een grote kooi maken.

Ik heb nu drie in een kooi zitten, kleintje van mijn koppel is thuis gebleven :) Junior is nu bijna 4 maanden oud, tot nu toe gaat het goed. Maar ik ben ook stiekem al aan het kijken voor een nieuwe kooi, voor het geval dat het opeens minder goed gaat.
Didi  :aga17: & Ned Junior  :aga17: || Loos RIP  :aga16: Saffron RIP  :aga17: Juju  ;aga-ros-lut; wat mis ik je nog steeds mannetje  :huilen:

Volg mijn aga's op instagram: lavieetlevin
Mijn blog: http://lovebirdsinmontreal.blogspot.ca/

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2015, 20:11:04 pm »
Ik had 4 broertjes / zusjes samen, ging perfect. Tot de hormonen wakker werden en er koppels gevormd waren. Knokken  :evil2:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

musicon08

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2015, 21:00:48 pm »
Het zou om drie mannetjes gaan. De vrouwelijke namen zijn er omdat Femke en Carmen gekocht waren als poppen. De praktijk bleek anders (en ook een veertest).

Mijn koppel mannen doet het heel goed met elkaar, dus die laat ik sowieso samen.

Carmen zit alweer enkele weken alleen. Een familielid zocht opvang naar een aagje. Zij/hij is eventjes bij mij gebleven, maar is toen gestorven  :aai:.

Dus jullie zouden sowieso voor de dubbele kooi gaan? Moet ik dan niet op zoek gaan naar een popje voor carmen? Ik laat ze geregeld rondvliegen en je merkt toch wel duidelijk dat Carmen verjaagd wordt door de anderen.

akki

• Bijtgrage aga
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2015, 21:28:13 pm »
Gezien ruimtegebrek wat je zelf aangeeft, en risico dat het opeens niet goed gaat, zou ik voor een dubbele gaan idd  :jaja:

Zitten ze nu samen of apart? Als ze samen zijn, zou ik voorlopig ook samen laten, maar stel dat hormonen opeens wakker worden, is het gewoon super handig om de kooi in twee te kunnen delen en niet een kooi erbij zetten. Dan pas zou ik voor een partner zoeken, alleen in de kooi vind ik gewoon sneu.

Verjagen gebeurt hier ook hoor, ook tussen mama en papa. Mevrouw heeft er soms geen zin in, dus mannetje moet gewoon opzouten van haar  :vlag: maar zolang er geen bloed vloeit, vind ik dit normaal gedrag.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2015, 21:29:47 pm door akki »
Didi  :aga17: & Ned Junior  :aga17: || Loos RIP  :aga16: Saffron RIP  :aga17: Juju  ;aga-ros-lut; wat mis ik je nog steeds mannetje  :huilen:

Volg mijn aga's op instagram: lavieetlevin
Mijn blog: http://lovebirdsinmontreal.blogspot.ca/

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2015, 10:56:33 am »
Het zou om drie mannetjes gaan. De vrouwelijke namen zijn er omdat Femke en Carmen gekocht waren als poppen. De praktijk bleek anders (en ook een veertest).

Laat je ze wel eens los, alle drie tegelijk?

musicon08

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 21, 2015, 13:23:15 pm »

Jup! Dagelijks. En zoals gezegd wordt Carmen dan verjaagd als ze dichterbij komt. Er wordt wel geen jacht op hem gemaakt.

Landa

• Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: juli 21, 2015, 13:24:56 pm »
Ik lees mee. Heb nu (tijdelijk) 3 vogels in 2 kooien. Tot nu toe zijn ze met z'n drie heel content, ook al kennen ze elkaar pas sinds zondag. Zijn alledrie ook nog jong, dus hou het goed in de gaten. Dit is iig ook voor mij een interessant topic.
••  Fly in peace lieve Kiwi (Feb '15 - April '17) :aga11: :hartje: Lychee (Mei '15) :aga17:   ••

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2015, 13:50:01 pm »

Jup! Dagelijks. En zoals gezegd wordt Carmen dan verjaagd als ze dichterbij komt. Er wordt wel geen jacht op hem gemaakt.

Dan raad ik je alledrie samenzetten echt af. Daar gaat Carmen niet gelukkiger van worden.

musicon08

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 21, 2015, 13:56:17 pm »
Dan raad ik je alledrie samenzetten echt af. Daar gaat Carmen niet gelukkiger van worden.

Dat had ik ook gedacht... Maar hem alleen laten zitten is ook zo zielig  :kweetnie:

Dus ik sluit samenzetten uit. Dan nog de vraag: Carmen een popje zoeken of niet... En een geschikte kooi vinden...

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #11 Gepost op: juli 21, 2015, 15:17:53 pm »
Zoekt hij veel toenadering bij de anderen? Wil hij graag bij ze zijn?

musicon08

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 21, 2015, 16:10:28 pm »
Zoekt hij veel toenadering bij de anderen? Wil hij graag bij ze zijn?

Moeilijk om te zeggen. Hij probeert precies wel contact te zoeken. Maar het is moeilijk voor mij om te oordelen aangezien hij steeds wordt weggejaagd...

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2015, 16:41:10 pm »
Als hij steeds contact zoekt of wil zoeken, is de kans wel groot dat hij graag een vriendinnetje heeft  :jaja:

musicon08

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 23, 2015, 17:10:00 pm »
Het praktische aspect daar aan vind ik wat tegenvallen... Mocht ik een popje vinden waarmee het klikt, dan direct oke. Dan doe ik het zonder probleem...

Maar ik heb geen zin om weer 'per ongeluk' een man in huis te halen. En wat als het niet klikt. Een derde kooi is sowieso geen optie.