Auteur Topic: zoektocht naar ideale kooi  (gelezen 3426 keer)

Veneri

• Bijtgrage aga
zoektocht naar ideale kooi
« Gepost op: november 22, 2015, 11:41:16 am »
pfff ik ben op zoek naar kooiadvies....

we hebben de montana madeira 1 gehad. vond het een mooie kooi maar de vogels vonden de kooi niet fijn, ik heb het idee dat hij net iets te klein was voor ze en dat ze het gevormde dak niet fijn vonden. zelf vonden we het frame vrij grof in verhouding tot de vogels die er in zaten.
nu zitten ze in de ferplast piano 6. erg fijne, ruime kooi waar ze zich duidelijk prettiger in voelen,
maar de kooi is voor ons niet zo handig gebleken. de deurtjes zijn klein, tussen de lades en onderbak zitten kiertjes waardoor bodembedekking er uitvalt en de voerbakjes zijn van plastic.

we overwegen nu een kooi op maat te laten maken door een volierebouwer. zo kunnen we hem precies maken zoals we willen. hier zit afgezien van de prijs wel één maar aan:
ten eerste het maken van keuzes wat erg lastig is  :lol , maar vooral dat het erg grof wordt.
het gebruikte alu frame is 20mm. als er een deur in komt heb je dus de rand van het frame en van de deur, totaal 40mm. ik ben bang dat dit niet mooi is met zulke kleine vogels (forpussen) en snuffel daarom ook weer verder naar een andere ideale kooi.

de montana atlanta 3 lijkt me op zich wel wat. deze heeft een dichte onderbak met lades, maar ik ben bang dat ook tussen deze lades weer kiertjes zitten waar veel rommel doorheen gaat. de bak/kooi ziet er op internet wat gammel uit.
de kooi zelf heeft volgens mij geen rooster? heeft deze een grote deur? op de foto's op internet is dit lastig te zien.
ik zou graag een bodemrooster gebruiken omdat het toch niet zulke scharrelaars zijn. en ik dit ook hygiënischer vind.

wat is het moeilijk om de ideale kooi te vinden zeg! heb vannacht gedroomd dat we geen kooi konden vinden en dat ze daarom in een vissenkom woonden.  :vlag: lijkt me ook niet de bedoeling!
hebben jullie tips voor wat een fijne kooi is?

ik dacht eventueel aan een montana voliere, maar die dingen zijn zo huges! krijg het idee dat ik er dan navigatie bij moet kopen voor de kippies omdat ze anders verdwalen.
kan een kooi ook te groot zijn?

-liefst rvs voerbakken, maar deze zijn eventueel los te kopen en in de kooi te plaatsen.
-liefst voorzien van een onderbak met lade zonder kieren ertussen, voorkeur met bodemrooster.
-afmetingen minimaal die van de piano 6. (87x46,5x70) maar liefst niet dieper dan 48cm of, als het een geweldige kooi is, dan iets dieper maar los te plaatsen op een standaard.
-tralieafstand niet meer dan +/_12mm.

help! :zenuw:
« Laatst bewerkt op: november 22, 2015, 12:04:01 pm door Veneri »

Veneri

• Bijtgrage aga
Re:zoektocht naar ideale kooi
« Reactie #1 Gepost op: november 22, 2015, 15:52:41 pm »
Is iemand bekend met de voliere van Strong? Hoe is de kwaliteit van deze kooien?http://www.dierenwerelddijkstra.nl/Webwinkel-Product-95036525/Kamervoliere-strong-14.html  van wat voor materiaal is de onderbak van deze kooi en hoe is de kwaliteit van de coating?
« Laatst bewerkt op: november 22, 2015, 15:55:58 pm door Veneri »

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2015, 18:51:13 pm »
Ik reageer later even op een pc, typt wat makkelijker ;)
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Veneri

• Bijtgrage aga
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2015, 19:12:13 pm »
Top.  De montana voliere vinden we mooi maar we zijn bang dat ze de onderste ruimte niet zullen benutten en de lichte tralies hebben ook niet de voorkeur. Misschien dan de madeira 2.... we zijn de hele dag al aan t zoeke. De montana madeira double vind ik qua model heel mooi maar hij zou enkel moeten zijn,lijkt op de strong voliere maar dan wel met horizontale tralies.

Veneri

• Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: november 23, 2015, 10:42:48 am »
we twijfelen momenteel tussen deze kooien:

-montana villa casa 60:
leefruimte 60x60x145.
is deze kooi handig schoon te maken? voorste deurtjes zijn 23x23cm. kan je overal goed bij?
geen lastige kieren en naden waar vuil in gaat zitten?

-strong kooi:
81x54x157 (totale hoogte)
zijn de verticale tralies lastig voor ze?

-monatan Kansas 3
heeft volgens mij een plastic onderbak en geen bodemrooster, dus valt dan eigenlijk af.
verder dezelfde vragen als de villa casa.

-montana madeira 2:
deze kooi ken ik al, alleen dan de maat kleiner. vond het profiel bij de deuren behoorlijk grof voor de kleine forpussen en de vogels vonden het gevormde dak niet zo fijn had ik het idee, maar verder een fijne kooi. had wel veel lastige kiertjes en hoekjes met schoonmaken vond ik.

de villa casa heeft op dit moment toch wel de voorkeur, mits deze makkelijk schoon te maken is en je overal goed bij kan.....
« Laatst bewerkt op: november 23, 2015, 10:45:35 am door Veneri »

Marit

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #5 Gepost op: november 23, 2015, 11:07:30 am »
Vila Casa zou ik niet doen :neee: Heb die gehad (vila casa 3 zelfs). Ze zitten vrijwel alleen bovenin en poepen alles onder wat lager hangt. Is een crime om schoon te houden! Daarnaast dus veel 'nutteloze ruimte', want bij zo'n hoge kooi is mijn ervaring dat ze niet graag naar de bodem gaan.

Ik heb nu een tenerifa, die is uit de handel maar het is volgens mij hetzelfde als strong. Ben er onwijs blij mee. De vierkante vorm is lekker strak en makkelijk schoon te maken. Ook de coating is prima. Verticale spijlen geen moeite mee. 1 nadeel is dat de ruimte tussen de onderbak en de tralies te groot is aan de voorkant voor kleine vogels. Ik heb dat opgelost door een dikke zitstok op maat er tussen te klemmen. Ik heb deze kooi al jaren en is de beste kooi die ik gehad heb.

Spacy       Jack         Evi

Veneri

• Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2015, 13:35:56 pm »
daar zeg je wat, bovenin zitten en onder alles onderpoepen is niet echt ideaal.
de strong kooi heeft zag ik een plastic onderbak. verticale tralies vind ik ook niet zo handig voor ze en er zitten geen voerbakjes bij.
misschien dan toch weer voor de montana madeira gaan, maar nu een maatje groter.
pff lastig hoor!

Constance

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #7 Gepost op: november 23, 2015, 22:20:13 pm »
Ik zou ten alle tijden gaan voor lager en breder, dan hoger!

Raar eigenlijk, als ik mijn ideale vogelkooi zou kunnen ontwerpen, zou die niet lijken op enig model wat nu in de handel is  :lol

Vogels gaan echt eerder de breedte in de dan hoogte, met uitzondering van mijn caique, die op de bodem op gaat halen wat hij naar beneden heeft gemikt  :lol

maar alle kleintjes hier benutten de bovenhelft zeker 2 keer zoveel als de onderhelft....
:aga20: :aga16::valkje3: :valkje2: :valkjejoko2: :Caique:
Jip, Macha, Japie, Syd, Joko  en Bambam

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: november 24, 2015, 10:30:39 am »
Jouw 2e plaatje, die op een vierkant lijkt, ideaal!
Mijn flats, de delen, zijn ook bijna vierkant en ze vinden dat zoveel fijner dan smaller en hoger.
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Veneri

• Bijtgrage aga
« Reactie #9 Gepost op: november 24, 2015, 12:55:47 pm »
Ja dat vierkante van de 2e kooi lijkt mij ook ideaal. Alleen de verticale tralies en plastic onderbak staan me tegen. De prijs is dan wel weer een stuk leuker dan de madeira 2, maar de madeira ziet er wel weer wat strakker/netter uit.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #10 Gepost op: november 24, 2015, 14:40:16 pm »
Plastic bak snap ik, de tralies zou wel eens mee kunne  vallen omdat het niet zo hoog is.
Er zijn sites waar die wellicht nog te verkrijgen is met een lade dacht ik.

Veneri

• Bijtgrage aga
« Reactie #11 Gepost op: november 24, 2015, 17:50:00 pm »
Weet je ook waar? :lol

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #12 Gepost op: november 24, 2015, 19:12:53 pm »
Ja, goeie.... ik denk na  :fluiten:

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga

Veneri

• Bijtgrage aga
« Reactie #14 Gepost op: november 24, 2015, 20:01:15 pm »
Dat zou je denken inderdaad. Heb het nagevraagd maar ook deze heeft n plastic lade...
Heb niet zo'n goede ervaring met de plastic bodembak van de ferplast.deze is errug kwetsbaar.
Ben bang dat het met de bovenstaande kooi net zo is,en dan zal je zien dat de lade niet meer los te krijgen is als ie stuk is. :schrik:
Waarom heeft montana de madeira double nou niet gewoon in n enkele uitvoering... dat lijkt me echt ideaal!
« Laatst bewerkt op: november 24, 2015, 20:04:19 pm door Veneri »