pfff ik ben op zoek naar kooiadvies....
we hebben de montana madeira 1 gehad. vond het een mooie kooi maar de vogels vonden de kooi niet fijn, ik heb het idee dat hij net iets te klein was voor ze en dat ze het gevormde dak niet fijn vonden. zelf vonden we het frame vrij grof in verhouding tot de vogels die er in zaten.
nu zitten ze in de ferplast piano 6. erg fijne, ruime kooi waar ze zich duidelijk prettiger in voelen,
maar de kooi is voor ons niet zo handig gebleken. de deurtjes zijn klein, tussen de lades en onderbak zitten kiertjes waardoor bodembedekking er uitvalt en de voerbakjes zijn van plastic.
we overwegen nu een kooi op maat te laten maken door een volierebouwer. zo kunnen we hem precies maken zoals we willen. hier zit afgezien van de prijs wel één maar aan:
ten eerste het maken van keuzes wat erg lastig is

, maar vooral dat het erg grof wordt.
het gebruikte alu frame is 20mm. als er een deur in komt heb je dus de rand van het frame en van de deur, totaal 40mm. ik ben bang dat dit niet mooi is met zulke kleine vogels (forpussen) en snuffel daarom ook weer verder naar een andere ideale kooi.
de montana atlanta 3 lijkt me op zich wel wat. deze heeft een dichte onderbak met lades, maar ik ben bang dat ook tussen deze lades weer kiertjes zitten waar veel rommel doorheen gaat. de bak/kooi ziet er op internet wat gammel uit.
de kooi zelf heeft volgens mij geen rooster? heeft deze een grote deur? op de foto's op internet is dit lastig te zien.
ik zou graag een bodemrooster gebruiken omdat het toch niet zulke scharrelaars zijn. en ik dit ook hygiënischer vind.
wat is het moeilijk om de ideale kooi te vinden zeg! heb vannacht gedroomd dat we geen kooi konden vinden en dat ze daarom in een vissenkom woonden.

lijkt me ook niet de bedoeling!
hebben jullie tips voor wat een fijne kooi is?
ik dacht eventueel aan een montana voliere, maar die dingen zijn zo huges! krijg het idee dat ik er dan navigatie bij moet kopen voor de kippies omdat ze anders verdwalen.
kan een kooi ook te groot zijn?
-liefst rvs voerbakken, maar deze zijn eventueel los te kopen en in de kooi te plaatsen.
-liefst voorzien van een onderbak met lade zonder kieren ertussen, voorkeur met bodemrooster.
-afmetingen minimaal die van de piano 6. (87x46,5x70) maar liefst niet dieper dan 48cm of, als het een geweldige kooi is, dan iets dieper maar los te plaatsen op een standaard.
-tralieafstand niet meer dan +/_12mm.
help!