Auteur Topic: Kooi desinfecteren  (gelezen 2344 keer)

Vanilla

• Gekke kip
Kooi desinfecteren
« Gepost op: februari 14, 2016, 15:34:07 pm »
Voordat mijn vogels weer thuiskomen (of er andere vogels inkomen :blue: ) wil ik het hok zo goed mogelijk desinfecteren, zodat er zoveel mogelijk bacteriën, virussen en schimmels dood zijn. Nou heb ik gelezen dat Dettol dat helemaal niet zo goed zou doen. Ik kwam uit op "F10 Disinfectant", dat blijkbaar ook door dierenartsen wordt gebruikt. Het zou ook niet giftig zijn. Ik heb ook Acticid en Halamid voorbij zien komen, maar volgens mij is dat wel erg giftig. Ik kan het bovendien allemaal nergens vinden... Weet iemand toevallig een goed middel, dat wat breder verkrijgbaar is? Of een plek waar ik bijvoorbeeld dat F10 Disinfectant kan vinden?

Ik heb het schoonmaakmiddel het liefst zo 'vriendelijk' mogelijk, zodat het niet mogelijk gevaarlijk is voor de vogels, en zodat de kooi en het plastic speelgoed niet spontaan oplost  ;D . Houten stokken en (de nog bruikbare) touwen zullen sowieso weg moeten neem ik aan?

Ferio

• Bijtgrage aga
Re:Kooi desinfecteren
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2016, 15:54:32 pm »
Wij gebruiken gewoon een stoommachine... werkt perfect en zo schoon. :)

akki

• Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2016, 16:54:51 pm »
Ik heb f10, op internet besteld. Maar voor gewoon schoonmaken is afvasmiddel met wat schoonmaakazijn gewoon prima hoor  :good:
Didi  :aga17: & Ned Junior  :aga17: || Loos RIP  :aga16: Saffron RIP  :aga17: Juju  ;aga-ros-lut; wat mis ik je nog steeds mannetje  :huilen:

Volg mijn aga's op instagram: lavieetlevin
Mijn blog: http://lovebirdsinmontreal.blogspot.ca/

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2016, 19:33:48 pm »
Je kan speelgoed wat je niet kunt schoonmaken ook in de vriezer doen.
Zilverwater gebruiken is ook een mogelijkheid, doodt vele bacteriën e.d.
Maar gezien je verhaal denk ik dat drastisch schoonmaken niet nodig is. :(
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Vanilla

• Gekke kip
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2016, 19:53:36 pm »
Bij nader inzien niet meer nee...  :huilen: Ik had het er met Bastiaansen nog even over, hij adviseerde F10. Dan weet ik ook zeker dat er niks achterblijft, mocht Kiwi stiekem toch wat onder de leden hebben gehad (al acht ik die kans minimaal, dat er wat in de maag zat dat er niet hoorde is wel duidelijk...). Het kan sowieso geen kwaad om het hok goed te reinigen, want de kooi zit onder het braaksel.

Die stoommachine is misschien wel handig om af en toe 'gewoon' mee schoon te maken, want ik durf geen normaal schoonmaakmiddel te gebruiken normaliter.

akki

• Bijtgrage aga
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2016, 20:02:24 pm »
Voor virusen en dergelijke is er helaas maar een optie - f10. Afwasmiddel is goed tegen bacterieen en fungi omdat het celmembranen kan doorbreken, vriezer - voor beestjes en eitjes, maar helaas niet voldoende tegen bacterieen, want cellen gaan in slaap, maar niet dood. Stoom machine, afhankelijk hoe heet die wordt, is een prima oplossing - meeste bacterieen gaan dood bij een temperatuur boven 70 graden. Maar voor mij zou het niet geschikt zijn, want mijn kooi heeft plastic delen, die zou dan gaan smelten vrees ik.

Je krijgt echt heel weinig van f10 in verpakking, en het is best prijzig. Wat ik doe is een keer in half jaar of zo (of als ik ook een zieke krijg...) grondig poetsen met f10, dan gaat de hele kooi uit elkaar en in bad. En tussendoor gewoon schoonmaken met wat afwasmiddel en warm water. In de zomer zet ik de natte kooi en alle speelgoed in de zon - dat werkt ook antibacterieel.
Didi  :aga17: & Ned Junior  :aga17: || Loos RIP  :aga16: Saffron RIP  :aga17: Juju  ;aga-ros-lut; wat mis ik je nog steeds mannetje  :huilen:

Volg mijn aga's op instagram: lavieetlevin
Mijn blog: http://lovebirdsinmontreal.blogspot.ca/

Ferio

• Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2016, 21:14:08 pm »
Voor virusen en dergelijke is er helaas maar een optie - f10. Afwasmiddel is goed tegen bacterieen en fungi omdat het celmembranen kan doorbreken, vriezer - voor beestjes en eitjes, maar helaas niet voldoende tegen bacterieen, want cellen gaan in slaap, maar niet dood. Stoom machine, afhankelijk hoe heet die wordt, is een prima oplossing - meeste bacterieen gaan dood bij een temperatuur boven 70 graden. Maar voor mij zou het niet geschikt zijn, want mijn kooi heeft plastic delen, die zou dan gaan smelten vrees ik.

Wij hadden een karcher gekocht en de temperatuur zit op de 140 graden.

Kosten 25 euro.. :)

Marktplaats staat er vol mee.. mooie deals, maakt de rest ook super schoon.

Vanilla

• Gekke kip
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2016, 13:19:21 pm »
Ik ga ook eens zo'n ding op Marktplaats scoren, het klinkt heel handig! :)

Gisteren heb ik de kooi eerst schoongespoten onder een hete douche ;D Toen was in elk geval het grote vuil eraf. Vervolgens heb ik met een sponsje er F10 op gedaan, en met de plantenspuit ben ik er ook nog uitgebreid overheen gegaan. Toen heb ik de emmer waar nog F10 in zat eroverheen gegooid. Heb daarna de boel laten opdrogen, en na afloop heb ik de kooi nogmaals afgespoeld met de douche. Nu is het schoon, mag ik hopen!

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2016, 16:17:35 pm »
Nou, schoon zal die zeker zijn zo  :lol
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Jolanda

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2016, 19:00:33 pm »
Ik heb gewoon een sprayfles waar ik water en f10 in doe, vervolgens spray ik de hele kooi/voliére in en neem ik het af met een doekje, vind het ideaal werken.
Het is misschien duur, maar ik doe er erg lang mee. Ongeveer 1x in de 2 maanden maak ik er 2 volières, 2 nachthokken en 3 kooien mee schoon. Ook (nieuw) speelgoed, touwen enz. spray ik er mee in. Ik doe een jaar met een flesje van 100 ml (van €15,-) :hehe: Dus dat vind ik alles meevallen.
Ik gebruik 5 ml f10 op 500 ml water.

Bonte boertjes Noa & Micah
Roodbuik papegaai Gijs
Valkparkietjes Kiki & Pino, Luna & Bob
Catharina's Linn & Luca

*Binkie, voor altijd in mijn hart :cloud9: *

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #10 Gepost op: februari 19, 2016, 19:13:02 pm »
@Ferio Marktplaats vol met stoomreinigers?? Ik vind ze niet. Wat voor 1 heb je?

Ferio

• Bijtgrage aga
« Reactie #11 Gepost op: februari 20, 2016, 14:24:51 pm »
Ik ga ook eens zo'n ding op Marktplaats scoren, het klinkt heel handig! :)

Gisteren heb ik de kooi eerst schoongespoten onder een hete douche ;D Toen was in elk geval het grote vuil eraf. Vervolgens heb ik met een sponsje er F10 op gedaan, en met de plantenspuit ben ik er ook nog uitgebreid overheen gegaan. Toen heb ik de emmer waar nog F10 in zat eroverheen gegooid. Heb daarna de boel laten opdrogen, en na afloop heb ik de kooi nogmaals afgespoeld met de douche. Nu is het schoon, mag ik hopen!

Over een weekje weer herhalen ;)

@Ferio Marktplaats vol met stoomreinigers?? Ik vind ze niet. Wat voor 1 heb je?

http://www.marktplaats.nl/z/karcher-sc/gebruikt.html?query=karcher%20sc&sortBy=price&sortOrder=increasing&attributes=S%2C31&attributes=S%2C32&startDateFrom=always

Karcher SC 1050 hebben wij geloof ik.

Je moet het een beetje in de gaten houden. Staan vaak leuke aanbiedingen.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2016, 14:26:53 pm door Ferio »

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #12 Gepost op: februari 20, 2016, 14:56:13 pm »
Ga ik ook eens doen, zo'n ding staat nu al een tijdje op mijn wensenlijstje. Vooral de hoekjes van de bodemplaten krijg ik maar lastig schoon  :annoyed:

Ferio

• Bijtgrage aga
« Reactie #13 Gepost op: februari 20, 2016, 21:58:28 pm »
Ga ik ook eens doen, zo'n ding staat nu al een tijdje op mijn wensenlijstje. Vooral de hoekjes van de bodemplaten krijg ik maar lastig schoon  :annoyed:

Binnen 2 seconden nu schoon.

Werkt echt super zo een ding.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #14 Gepost op: februari 20, 2016, 22:07:01 pm »
In 2 seconden kooi schoon? Ik ben dik uur bezig.