Ik heb toen mijn vogels jong waren ook een tijdje een oneven aantal gehad. Ik had 2 roseicollis (broer en zus) en 1 nigrigenis/fischer mix (man). Drie in totaal dus.
Dit is altijd een kwestie van goed observeren. Ik wist van tevoren dat het beter is om ze in koppels te houden en je merkt nu dus misschien ook al dat twee elkaar meer opzoeken en er een apart blijft.
Op zich geen probleem voor nu. Die van mij hebben met z'n drie in het begin ook veel bij elkaar geknuffeld e.d.
Echter wat er kan gaan gebeuren is dat zodra de hormonen komen kijken het er agressief aan toe kan gaan. Vrouwtje (popje) en vrouwtje bij elkaar kunnen elkaar lelijk zeer doen of erger!
Man - man kan eventueel wel goed gaan, maar ook niet altijd zonder slag of stoot.
Je hebt vast nog wel een euro'tje of 15 over. Ze zijn nu nog heel jong, dus wacht een maandje anders, maar ik heb destijds al mijn vogels via DNA laten sexen via een Spaans lab. De site is ook in het Nederlands. Per vogel kost het €4,50, je plukt wat veertjes en stuurt ze in een envelopje naar Spanje (kost ook maar 2 euro ofzo, veertjes wegen niet zoveel) en binnen een paar dagen krijg je via de site te zien welk geslacht je vogels hebben.
Hier is de directe link naar de Nederlandse site:
http://www.sexadodeaves.com/tienda/nl/geslachtsbepaling-van-vogels/1-sexado-de-aves.html Nou was het bij mij het geval dat ik uit huis ging en mijn moeder graag een koppel wilde en ik ook en dit wisten we van tevoren. Ik heb dus een echt koppeltje (man - pop) mee uit huis genomen, welk twee verschillende soorten is (gaat in principe prima, mannetje is wel heel klein en nu is er een hormonale periode, maar dat is een ander verhaal.)
Mijn moeder heeft er een mannetje bijgehaald en nu dus twee mannetjes bij elkaar. Die zijn ook helemaal verliefd, maar daar zullen geen eitjes komen haha.
Met 7 weekjes weg bij de ouders is trouwens misschien iets te vroeg geweest. Eten ze wel zelfstandig?
Hoe is de kooi? Is deze groot genoeg voor 4 vogels?
Ik begrijp dat je niet zit te wachten op een koppel dat eieren gaat leggen, maar ook daar kan je goed mee omgaan. Ikzelf heb bijvoorbeeld nepeitjes klaar liggen voor het geval dat. Dan kan ze haar hormonen wel kwijt, maar komen er geen babies.
Ik zou er iig rekening mee houden dat je misschien in de toekomst 2 kooien moet gebruiken, zodat de gene die met elkaar een koppel gaan vormen samen kunnen en de 3e zijn eigen veilige plek heeft. Of je er nog een 4e bij neemt is natuurlijk aan jou. Buiten de kooi om kunnen ze misschien wel heel goed met elkaar om blijven gaan in de toekomst, maar misschien mist de 3e dan toch zijn eigen partnertje wel.