Auteur Topic: Wat vinden jullie van een onever getal aan vogels?  (gelezen 1208 keer)

Lena 2017

• Kaal kipje
  • *
Wat vinden jullie van een onever getal aan vogels?
« Gepost op: maart 03, 2017, 21:39:48 pm »
Zo als in mijn voorstel bericht hebben we bijna een week onze vogels.
We wilden er 2 hebben met een beetje idee alle bij de kinderen een eigen vogeltje.
Toen we deze vogels zagen zaten met ze 3 in een kooi en omdat we er niet echt uit kwamen met de leukste kleur heb ik me man oven kunnen hallen om alle 3 mee te nemen.
Thuis gekomen zaten ze alle 3 tegen elkaar aan en een beetje rond gekeken te hebben bleek ik dus 2 verschillende te hebben .
Wisten wij veel dat er 9 verschillende rassen waren.
Nu een paar dagen merk ik wel dat er 2 naar elkaar kruipen en altijd samen zitten.
De 3 mag er wel bij ze vechten niet maar sinds 2 dagen slaap die alleen. (Alleen groot woord op een ander stok) de ouder eigenaar zeg dat het wel goed komt ze zijn nog jong zo 8 weken en ja niet eens een week in huis.

Oja we weten ook niet welke geslacht het zijn vind het ook nog een beetje zonder van me geld om het te laten testen want we willen niet perse een copel of zo .
(We hebben nu net alles aan geschaft en dat was ook best veel geld in een keer )

P.S nee het is niet oven een dag eis gegaan weet dat je heel wat jaren aan vast zit en dat het geld kost. Maar gewoon een grote uitgaven in een keer doe je ook niet elke maand.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re: Wat vinden jullie van een onever getal aan vogels?
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2017, 23:03:50 pm »
Ik reageer morgen even, want een oneven aantal gaat gedonder van komen :jaja:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Landa

• Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2017, 14:29:55 pm »
Ik heb toen mijn vogels jong waren ook een tijdje een oneven aantal gehad. Ik had 2 roseicollis (broer en zus) en 1 nigrigenis/fischer mix (man). Drie in totaal dus.

Dit is altijd een kwestie van goed observeren. Ik wist van tevoren dat het beter is om ze in koppels te houden en je merkt nu dus misschien ook al dat twee elkaar meer opzoeken en er een apart blijft.

Op zich geen probleem voor nu. Die van mij hebben met z'n drie in het begin ook veel bij elkaar geknuffeld e.d.

Echter wat er kan gaan gebeuren is dat zodra de hormonen komen kijken het er agressief aan toe kan gaan. Vrouwtje (popje) en vrouwtje bij elkaar kunnen elkaar lelijk zeer doen of erger!

Man - man kan eventueel wel goed gaan, maar ook niet altijd zonder slag of stoot.

Je hebt vast nog wel een euro'tje of 15 over. Ze zijn nu nog heel jong, dus wacht een maandje anders, maar ik heb destijds al mijn vogels via DNA laten sexen via een Spaans lab. De site is ook in het Nederlands. Per vogel kost het 4,50, je plukt wat veertjes en stuurt ze in een envelopje naar Spanje (kost ook maar 2 euro ofzo, veertjes wegen niet zoveel) en binnen een paar dagen krijg je via de site te zien welk geslacht je vogels hebben.

Hier is de directe link naar de Nederlandse site: http://www.sexadodeaves.com/tienda/nl/geslachtsbepaling-van-vogels/1-sexado-de-aves.html

Nou was het bij mij het geval dat ik uit huis ging en mijn moeder graag een koppel wilde en ik ook en dit wisten we van tevoren. Ik heb dus een echt koppeltje (man - pop) mee uit huis genomen, welk twee verschillende soorten is (gaat in principe prima, mannetje is wel heel klein en nu is er een hormonale periode, maar dat is een ander verhaal.)

Mijn moeder heeft er een mannetje bijgehaald en nu dus twee mannetjes bij elkaar. Die zijn ook helemaal verliefd, maar daar zullen geen eitjes komen haha.

Met 7 weekjes weg bij de ouders is trouwens misschien iets te vroeg geweest. Eten ze wel zelfstandig?

Hoe is de kooi? Is deze groot genoeg voor 4 vogels?

Ik begrijp dat je niet zit te wachten op een koppel dat eieren gaat leggen, maar ook daar kan je goed mee omgaan. Ikzelf heb bijvoorbeeld nepeitjes klaar liggen voor het geval dat. Dan kan ze haar hormonen wel kwijt, maar komen er geen babies.

Ik zou er iig rekening mee houden dat je misschien in de toekomst 2 kooien moet gebruiken, zodat de gene die met elkaar een koppel gaan vormen samen kunnen en de 3e zijn eigen veilige plek heeft. Of je er nog een 4e bij neemt is natuurlijk aan jou. Buiten de kooi om kunnen ze misschien wel heel goed met elkaar om blijven gaan in de toekomst, maar misschien mist de 3e dan toch zijn eigen partnertje wel.
  Fly in peace lieve Kiwi (Feb '15 - April '17) :aga11: :hartje: Lychee (Mei '15) :aga17:  

Lena 2017

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2017, 16:37:11 pm »
Maar als je de vieren naar Spanje op stuurt moet je de veren toch er zelf uit trekken?
Dat vind ik wel een beetje eng iegelijk.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2017, 16:56:27 pm »
Dat valt wel mee hoor. Naar Spanje kan alleen via Paypal betaling en dat heeft niet iedereen. Ik niet in elk geval.

Lena 2017

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2017, 19:33:09 pm »
Nee ik ook niet

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2017, 20:23:04 pm »
Wat Landa zegt klopt, het kan nu nog goed gaan maar zodra ze broedrijp worden, berg je maar  :neee: :neee: :neee:

Zorg voor 2 koppels man / pop en DNA testen is dan nodig :jaja:
2 kooien trouwens ook. Ik heb al mijn koppels gescheiden zitten van elkaar, anders vreten ze elkaar op.  :neee:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Lena 2017

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2017, 23:15:34 pm »
Dus meerde in een kooi dat kan dus niet ?
Ik ben niet uit op een nestje en heb nep ei gehad voor mocht er
toch een pop tussen zitten .
Dus ik kan er beter een terug geven ?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2017, 09:46:54 am »
Teruggeven? Dat zou ik zelf nooit kunnen  :verysad:
En zonder DNA test weet je eigenlijk niks.
2 koppeltjes in 2 kooien is wellicht ook een idee? Er zijn bijv. dubbele kooien te koop en andere oplossingen.

Het gaat niet om de eitjes / nepeitjes, maar om de hormonen die er voor zorgen dat ze feller worden.

Landa

• Bijtgrage aga
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2017, 10:09:19 am »
Ik vond het ook een eng idee om de veertjes te plukken, maar ze voelen er niks van en was zo gebeurd. Je moet er een paar van rond het geslacht pakken met een pincet. 1 tegelijk en zorgen  dat de pen goed is. Echt prima te doen, geen zorgen.

Fly in peace lieve Kiwi (Feb '15 - April '17) :aga11: :hartje: Lychee (Mei '15) :aga17:  

Kimvdheuvel

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
  • Vini en Liem
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2017, 11:39:27 am »
Als je ervoor kiest om er 2 te houden en deze niet te testen, kan het zijn dat je 2 vrouwtjes hebt.
Ik heb dit zelf meegemaakt, 2 zusjes, ging bijna een jaar goed, totdat ze elkaar aan gingen vallen. Heb er toen 2 mannetjes bij gehaald, in aparte kooien gezet en nu wordt er niet meer gevochten.

Niet DNA testen is in mijn ogen niet heel slim als je er 2 of meer (ik zou dan altijd voor een even aantal kiezen) wilt houden.
:flybird:  :aga16:          :flybird: ;aga-ros-g;          :geelvleugel:
   Vini   &  Malus             Liem & Domus               Sana

Lena 2017

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2017, 13:05:44 pm »
Nauw we kijken nog wel even hoe en wat ik heb ze pas een week.
En even genoeg geld uit geven .
Ze zijn nog erg jong dus ga er niet van uit dat ze volgende week al ei hebben.
Tot nu toe knuffel ze samen de blauw zit elke keer in het midden.
(ben nog aan het puzzelen hoe ik foto er op krijgt)

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #12 Gepost op: maart 05, 2017, 13:17:44 pm »
Nee, ik snap wat je bedoeld, maar.....met 6 maanden gaan ze broedrijp worden. Popjes eerder dan de mannetjes. Dus ik vind het wel slim als je je daarop gaat voorbereiden als je de situatie zo laat. :jaja:
Een 2e ( reserve ) kooi is een goed idee om alvast in huis te halen, evt. sparen voor DNA testen en ondertussen goed opletten dat de vogel die er nu al een beetje buiten valt, wel op zijn plek is en mag eten en drinken e.d.

Joepy

• Bijtgrage aga
« Reactie #13 Gepost op: maart 05, 2017, 15:25:23 pm »
En wat betreft het plaatsen van een foto: bij de index staat een onderdeel foto's en daar staat een handleiding hoe je hier een foto kan plaatsen. Succes en ik ben benieuwd!!

Lena 2017

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #14 Gepost op: maart 07, 2017, 19:50:21 pm »
De ander mag gewoon eten en spelen en ze spelen ook samen.
Alleen ze slapen niet meer met ze 3 op een stok.
En als de kinderen te snel naar de kooi lopen merk je dat de zelfde
vogel de naar de ander kruipt en als ze zien dat het goed is dan
gewoon weer hun ding aan het doen.