Auteur Topic: Dobby en Dorus worden Mamma en Pappa !!  (gelezen 14504 keer)

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
Dobby en Dorus worden Mamma en Pappa !!
« Gepost op: augustus 13, 2018, 13:13:12 pm »
11-7 heeft onze Dobby haar eerste eitje gelegd ( probleemloos maar met een deukje in), inmiddels zijn het er 8!! Daar heeft ze een 14 dagen over gedaan. We hebben een wilgenboom half gesnoeid en daarvan heeft zij, in een soort van cavia-hokje, op de bodem van de kooi een prachtig nest gebouwd. Inmiddels wordt er door as Pap en Mam druk gebroed. Ze zitten heel veel samen in het hokje, slapen hier ook allebei, en af en toe neemt er eentje effe pauze. Het is bijzonder stil in huis .........  :girlylaugh:

Ze krijgen biologische zaadjes met geplette pellets erdoor, druifjes, appel, brood, snuifje flourish en calcivet. Steentjes en sepia aanwezig. Vers water uiteraard !!
Moet er nog iets bij ??

En dan komen nu de minder slimme vragen  :???: .....
( we hebben ook kippen en eenden, dus ik vermoed dat eea een beetje hetzelfde gaat verlopen ....)
Kunnen de kleintjes als ze uit hun eitje zijn meteen lopen? Of blijven ze nog een poos in het broedhokje ? Vanaf wanneer kunnen ze zelf bewegen? Worden ze gevoerd door Pap en Mam? Moet ik nog iets extra geven? Of speciaal kuikentjesvoer aanschaffen ??
Ik heb hier en daar wat gelezen over handopfok, maar eerlijk gezegd, ben ik meer voorstander van de natuur de natuur laten, en wil ik mij er zo weinig mogelijk mee bemoeien gaan. Maar wat heeft dat voor consequenties op het gebied van handtam maken ( dat zijn Dobby en Door dus niet)
Tzt mag ik de kleintjes doorverkopen via de winkel waar ik Dobby en Door van gekregen heb. En ik denk erover een of twee te houden, juist omdat die twee van mij niet zo heel sociaal zijn naar ons, ze hebben wel genoeg aan elkaar. Kunnen ze met de kids in een kooi blijven ( groot ding op wieltjes) of moeten ze apart? En waarschijnlijk zie je niet aan de buitenkant wie vrouwtje of mannetje is, dus denk ik dat ik qua karakter het beste kan beslissen wie er blijft ??

Dat heet .......ALS er daadwerkelijk kleintjes komen.

Spannend  :joepie:

Groetjes maar weer, Petra
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re: Dobby en Dorus worden Mamma en Pappa !!
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2018, 13:54:14 pm »
Spannend  :joepie:

De kids kunnen in 99% van de gevallen niet bij de ouders blijven helaas, dat wordt vaak knokken. Kies de 2 kleintjes die samen al veel optrekken, hou die dan bij elkaar als je er 2 wilt houden.
Die 2 moeten dan ook een eigen kooi gaan krijgen. De meeste ouders schoppen hun kids met 6 weken naar buiten en dan is het vechten, een enkel ouderkoppel accepteert ze langer.
Ik pakte de ukkies vanaf een dag of 7 eventjes bij me, hoe ouder ze werden, hoe langer ik ze bij me hield.
Met 4 weken komen ze zelf uit het nestkastje, daarvoor zitten ze er met zijn alleen in.
Handopfok is verboden in Nederland, tenzij de vogels verstoten worden of een medische reden.

Hun voeding klinkt prima, schaf alvast maar kilo's aan, want als je kleintjes krijgt, vliegt het er doorheen  :vlag: :vlag: :vlag:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2018, 14:36:54 pm »
Okidokie 😄,

Hartstikke geweldige manier van de kids opvoeden !! Meteen na de puberteit, tsjakka, de deur uit !!
Wat is eventjes? bij jou....kwartiertje ?? Effe mee kroelen, om de beurt dus.
Moeten ze een ringetje om ??

Yes, leuk spannend, ik ben reuze benieuwd of het wat gaat worden met de biljartballetjes 😃

Doeiii
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2018, 16:32:56 pm »
Ja toch  :hahaha: de meeste vogels doen het hoor, exact 6 weken = oprotten  :smiley67:

Ringetjes is niet verplicht en ik ben er geen voorstander van. Echte kwekers doen het, maar vaak kloppen de ringen niet eens.

Met 7 dagen had ik ze hooguit 5 minuten, ze koelen snel af en hebben veel warmte nodig. Als de ogen open gingen ging ik die tijd opbouwen.
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2018, 13:35:38 pm »
Zo, dus als ik ze alle acht een beetje eerlijk en gezellig wil gaan knuffelen dan moeten er minstens 6 weken zwangerschapsverlof tegenaan  :hug:
Dat zie ik wil zitten !!

En sinds vanmorgen klinkt er een heel ander piepje uit het hokje......
Mamma Dobby heeft zich nog niet laten zien, en nu ik het met kalender erbij na tel, zitten ze toch al drie weken in dat hokje   :schrikken:  , jeetje, nou wordt ik toch wel bloednieuwsgierig maar durf niet te storen   :zenuw:

Ojee Ojee.....dilemma !!!
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2018, 13:49:42 pm »
O JEETJE

Er liggen twee inimini piepertjes tussen de andere eitjes  :yeah: :yeah:

eentje heel levendig, de ander lijkt wat suffer, maar ik heb maar heeeeeeeeeel snel effe durven spieken

Jongens toch  :cloud9:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2018, 18:17:52 pm »
Gefeliciteerd!! En geniet, het is echt super leuk... :hart:

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2018, 21:06:16 pm »
Gefeliciteerd. Hopelijk gaat het goedkomen. Geniet er van. Toch bijzonder.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2018, 10:02:04 am »
 :eggpurple: :eggpurple:

Leeeuk  :joepie:

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 17, 2018, 13:57:55 pm »
Vandaag nummertje drie  :cloud9: :cloud9: :cloud9:
(En 1 eitje is volledig spoorloos foetsie weg ....), nog vier te gaan ??

Wat een verschil al tussen de eerste twee hummels en de laatste , maar alle drie goed levendig.
Ik heb zelfs al een piepje gehoord, dacht ik ....
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2018, 21:07:44 pm »
Wellicht is 1 eitje opgegeten? Ze krijgen toch calcium van je?

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2018, 23:17:40 pm »
Yip, krijgen calciumpoeder over zaadjes gestrooid.
Maar dan zouden ze niet alleen het eitje maar ook de inhoud opgepeuzeld hebben ........... stelletje kannibalen  :cry: , dat kan ik me niet voorstellen.

Hoe zit het eigenlijk met broertjes en zusjes ?? Kunnen die wel samen in een kooi of wordt dat ook ruzie en vechtpartijen ??  :stars: . Broertjes en zusjes krijgen wel of niet kleintjes samen, zijn ze zo slim of toch niet ?? Ik heb wat vragen hè  :???:  :girlylaugh: .......

En hoe zit het dan met die volières waar een stuk of 20 pietjes bij elkaar zitten ? Is dat familie van elkaar en hoe weet je dan van wie de kleintjes zijn??

Gossie, na dik vijftien jaar met kippen en eenden in de wei, ben ik wat dat betreft een redelijke allesweter, maar dat koppeltje papegaaitjes zet mij weer goed aan het denken.

Verheug mij wel al op het geknuffel binnenkort  :loving: , durfde ik gister nog niet aan denken, maar je raakt snel gewend aan die kleine lijfjes.
Kan het kloppen dat ik al geluidjes hoor ??

Fijn weekend
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #12 Gepost op: augustus 18, 2018, 22:20:38 pm »
Yip, krijgen calciumpoeder over zaadjes gestrooid.
Maar dan zouden ze niet alleen het eitje maar ook de inhoud opgepeuzeld hebben ........... stelletje kannibalen  :cry: , dat kan ik me niet voorstellen.

Kan, maar het ei kan ook leeg geweest zijn.  :jaja:

Citaat
Hoe zit het eigenlijk met broertjes en zusjes ?? Kunnen die wel samen in een kooi of wordt dat ook ruzie en vechtpartijen ??  :stars: . Broertjes en zusjes krijgen wel of niet kleintjes samen, zijn ze zo slim of toch niet ?? Ik heb wat vragen hè  :???:  :girlylaugh: .......

Het kan, maar als het er meer dan 2 zijn, dan kan het knokken worden zodra de hormonen gaan gieren. Ik heb 4 broertjes / zusjes samen gehad. Het werden 2 koppeltjes, vanaf een maand of 8 gingen ze steeds meer vechten helaas.

Citaat
En hoe zit het dan met die volières waar een stuk of 20 pietjes bij elkaar zitten ? Is dat familie van elkaar en hoe weet je dan van wie de kleintjes zijn??

Geen idee hoe ze dat doen, wellicht met ringetjes?

Citaat

Kan het kloppen dat ik al geluidjes hoor ??

Dat kan hoor en je zal het steeds harder worden  :lol

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #13 Gepost op: augustus 19, 2018, 14:49:34 pm »
🐣🐣🐣🐣 !!!!!

:girlylaugh:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #14 Gepost op: augustus 26, 2018, 00:19:26 am »
We hebben nu vier babypiepertjes sinds 18-8, de eerste twee waren er de 14e. Er liggen nog altijd drie eitjes in het nest.......nou denk ik dat het beter is om die weg te pakken?? De eerste twee zijn al geweldig gegegroeid, de andere twee worden ook braaf gevoerd  :cheerleader:. Dus , so far so good.
Wonder om dit te mogen aanschouwen  :yeah: !! Heb er twee al heel voorzichtig geknuffeld, maar dat vind ik best nog een beetje eng.
Pffffff, 't is me wat. Dat klein jong leven.
Allez, wat doe ik met die drie eitjes ?? Eruit en open maken ( want ik wil wel weten of er iets in zit/zat ja of nee ) ...........kan ik wel tegen  :cry:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby