11-7 heeft onze Dobby haar eerste eitje gelegd ( probleemloos maar met een deukje in), inmiddels zijn het er 8!! Daar heeft ze een 14 dagen over gedaan. We hebben een wilgenboom half gesnoeid en daarvan heeft zij, in een soort van cavia-hokje, op de bodem van de kooi een prachtig nest gebouwd. Inmiddels wordt er door as Pap en Mam druk gebroed. Ze zitten heel veel samen in het hokje, slapen hier ook allebei, en af en toe neemt er eentje effe pauze. Het is bijzonder stil in huis .........

Ze krijgen biologische zaadjes met geplette pellets erdoor, druifjes, appel, brood, snuifje flourish en calcivet. Steentjes en sepia aanwezig. Vers water uiteraard !!
Moet er nog iets bij ??
En dan komen nu de minder slimme vragen

.....
( we hebben ook kippen en eenden, dus ik vermoed dat eea een beetje hetzelfde gaat verlopen ....)
Kunnen de kleintjes als ze uit hun eitje zijn meteen lopen? Of blijven ze nog een poos in het broedhokje ? Vanaf wanneer kunnen ze zelf bewegen? Worden ze gevoerd door Pap en Mam? Moet ik nog iets extra geven? Of speciaal kuikentjesvoer aanschaffen ??
Ik heb hier en daar wat gelezen over handopfok, maar eerlijk gezegd, ben ik meer voorstander van de natuur de natuur laten, en wil ik mij er zo weinig mogelijk mee bemoeien gaan. Maar wat heeft dat voor consequenties op het gebied van handtam maken ( dat zijn Dobby en Door dus niet)
Tzt mag ik de kleintjes doorverkopen via de winkel waar ik Dobby en Door van gekregen heb. En ik denk erover een of twee te houden, juist omdat die twee van mij niet zo heel sociaal zijn naar ons, ze hebben wel genoeg aan elkaar. Kunnen ze met de kids in een kooi blijven ( groot ding op wieltjes) of moeten ze apart? En waarschijnlijk zie je niet aan de buitenkant wie vrouwtje of mannetje is, dus denk ik dat ik qua karakter het beste kan beslissen wie er blijft ??
Dat heet .......ALS er daadwerkelijk kleintjes komen.
Spannend

Groetjes maar weer, Petra