Auteur Topic: Dobby en Dorus worden Mamma en Pappa !!  (gelezen 14505 keer)

Elskie

• Bijtgrage aga
Re: Dobby en Dorus worden Mamma en Pappa !!
« Reactie #30 Gepost op: september 09, 2018, 14:35:54 pm »
Wat schattig. Dat gaat snel zeg. Geniet er van.

lilifeeh

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #31 Gepost op: september 09, 2018, 20:53:39 pm »
Wat zijn het toch dotjes!!
En over de kooi, ik heb ook een grote kooi wat meer in de hoogte zit, maar omdat ze het liefst hoog zitten, gebruiken de mijne ook de helft van de kooi niet. Mocht je iets gevonden hebben hoor ik het graag, ben namelijk ook op zoek naar een andere kooi :)

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #32 Gepost op: september 09, 2018, 21:07:52 pm »
Dubbele Montanakooi, gaat jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee
https://www.montanakooien.nl/montana-new-madeira-double-antiek.html

Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #33 Gepost op: september 19, 2018, 12:29:01 pm »
HOI, HOI,

Schitterende kooi Janina, wanneer stuur je de link voor het winnende staatslot  :vlag:  .......
Ik ben dus nog zoekende voor een kooi. Tot nu toe gaat alles prima, het grut groeit gestaag.
Ze beginnen langzaamaan op eigen houtje uit het broedhokje te komen en wandelen wat over de bodem van de kooi. De oudste wappert al fiks met zijn vleugeltjes en begint ook zelf te knagen aan een stukje brood. Gister de hele kooi schoongepoetst inclusief het broedhok. Dit weer wat knus gemaakt met houtsnippers en hooi van de kippen en wilgentakjes gegeven ...... Het was effe bedenkelijk van HUH ??? maar ze hebben met z'n allen lekker geslapen. Ook wat schommeltjes op laag niveau gehangen, vinden ze wel leuk, geloof ik  :lol
Hoelang kan ik ze nog bij elkaar laten zitten?? Wanneer kan ik de eerste vechtpartijen gaan verwachten ?? En heeft er al iemand van jullie via die Spaanse site sexadodeaves.com dna laten testen ?? Ik snap er geen flikker  :noidea2: van ....
Er was nog iets, maar ik weet ff niet meer wat  :driftbui:        O ja, Pap en Mam hebben het zwangerschapsverlof al afgesloten  :hart: :rose: . Gistermorgen op heterdaad betrapt !! En de kids zijn het huis nog niet uit ...... :lol foifoi

:zwaai3:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #34 Gepost op: september 19, 2018, 12:44:23 pm »
Ben net aan het topic handopfok begonnen, pffffffffff, heftig allemaal, maar blij dat hier alles helemaal natuurlijk verloopt . Ik was een pietsje aan het twijfelen gebracht door een kennis die gister binnenwipte en de kleintjes erg bang vond want ze schoten meteen het broedhok in toen ze binnenkwam, en zij had haar kleintjes (vroeger) altijd meteen zelf gaan voeren want nu zouden de mijne dus nooit tam kunnen worden .... Bulshitt dus

:thanks: voor dit forum !!
Ze blijven fijn nog een paar weken 'bie de MAm"  :zwaai2:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #35 Gepost op: september 22, 2018, 21:17:57 pm »
Handopfok is verboden in Nederland ;) Daarnaast ontneem je de vogels om 'vogel' te worden in plaats van minimensjes met enorm veel gedragsproblemen.

Van de Spaanse site weet ik niet veel, ik hou het bij Nederland en betaal liever iets meer bij www.gendika.nl

Vechtpartijen kun je eigenlijk altijd gaan verwachten, dat is echt lastig te voorspellen.
En dat pa en ma opnieuw beginnen, is normaal  :laughing:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Lena 2017

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: november 06, 2018, 14:39:04 pm »
Wat grappig ik heb net alles even gelezen lijkt mijn verhaal wel.
de zelfde vragen zo als met de kooi.
Voor het eerst een nestje met eitjes.
Daarnaast hebben we ook twee katten en een jack Russell..
We gaan het mee maken ze heeft gristen haar 5 ei geslecht.

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #37 Gepost op: november 11, 2018, 14:24:05 pm »
Vervolg Dobbie en Door...

Eerste vier kleintjes zijn naar een kweker gegaan (ik zie Janina fronsen  :schrikken:). Zelf vond ik het niet zo'n geweldig idee, maar de man gaat met geweldig veel liefde met zijn beestjes om. De eerste is heel snel verkocht en komende week gaan we weer even langs .... We houden het verloop in de gaten.

Dat was dus op zaterdag, en ik had inmiddels een slaaphutje aangeschaft waar ze ongelofelijk knus, lekker in en op zaten. Super leuke boel. Broedhok stond ook nog in de kooi want ook daar werd nog in geslapen. (8 weken oud). Dag erna, wat zie ik in het slaaphutje liggen .......  :eitje:     :schrik: .
Wat nu ...?
Er viel niet veel over na te denken, want deze keer zijn ze onmiddellijk met z'n twee gaan broeden. Bij het eerste nestje pas toen eitje 5 er lag maar nu dus meteen vanaf het eerste ei. Totaal 6 eitjes gelegd, nu 4 kleintjes. Gaat gelukkig weer allemaal prima. Ze broeden samen en voeren samen. Pa Door is een super attente partner en pappie  :bighug:, ene familieman !!

Maar ..... ZO blijven we niet bezig, dusssss, hoe voorkom ik opnieuw een nestje.
Wanneer kan/moet het broedhokje er uit ? Slaaphutje blijkbaar ook niet slim (maar zoohoooo liefffff  :hart: ) ???  Kids in een aparte kooi gescheiden van Pa en Ma ..... ik heb gelezen dat dit niet aan te bevelen is (ze lagen ook heel knus bij elkaar te slapen, in wisselende groepjes bij Pa of Ma of allemaal bij elkaar, kleintjes zaten nog niet op een stokje te slapen).
Eitjes wisselen door nep-eitjes ?? En dan ?? Gaat Dobby toch broeden maar er komt niks uit ...... zo hou je de hormonen toch ook bezig ??
En wat doe ik verkeerd dat ze nu opeens een gigantisch grote familie willen gaan stichten ??
Had ik nou 25 man op een wachtlijst die allemaal een pietje willen, oké , maar dat is dus niet het geval.
Al met al best wel een probleempje waar ik mee in mijn maag zit.

Alvast bedankt voor jullie reacties !!
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #38 Gepost op: november 11, 2018, 15:29:53 pm »
Nepeitjes werken prima. Ze gaan er op broeden, dus rusten ze uit. In die tussentijd leggen ze zeker geen nieuwe eitjes en als ze merken dat er geen kleintjes uitkomen komen ze er vanzelf vanuit. Ik heb van alles uitgeprobeerd, hier blijven de popjes rustiger onder :jaja:

Vervolg Dobbie en Door...

Eerste vier kleintjes zijn naar een kweker gegaan (ik zie Janina fronsen  :schrikken:).

Dat zou niet mijn keuze zijn nee  :fluiten: maar het was niet mijn keuze om te maken ;)

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #39 Gepost op: november 11, 2018, 17:50:55 pm »
Nep eieren zijn prima. Kan echt geen kwaad. Hier zijn de dames na 25 dagen als wij ze weghalen 1 dag boos en dan beginnen ze van voor af aan. Nu niet meer omdat we geen broedhokken meer hebben. 

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #40 Gepost op: november 14, 2018, 16:04:21 pm »
SHIT !!
Hevig Dilemma-Vet Probleem !!

Heb mij zwaar voorgenomen mij niet te bemoeien met de opvoeding van het grut, maar ja ... krijg je dit ...
Baby 4 blijft super klein vergeleken met de rest en ik heb zwaar de indruk dat 'ie niet genoeg gevoerd wordt. Nummer 1,2 en 3 groeien gestaag, volle kropjes, nr 4 blijft super klein (geen weegschaal, helaas). Er zitten 8 dagen tussen nr1 en nr4. De oudste is van 30-10 en de kleinste van 7-11. Kropje van de kleinste zit weinig in. Ik heb ze juist weer voorzien van allerlei lekkers (Pap en Mam bedoel ik). Ga over kwartiertje checken hoe situatie dan is.

- is bijvoeren een optie ??
- doe ik niks gaat het hoogstwaarschijnlijk fout aflopen met deze uk  :zenuw: ...
- als ik bijvoer, wordt 'ie sterker (hopelijk), gaat 'ie dan meer kans hebben om 'aan te sluiten' bij de rest, dus zelf zorgen dat 'ie meer gevoerd krijgt ?? Of verziek ik dan de hele hiërarchie en is deze sowieso gedoemd dat 'ie niet genoeg gaat krijgen ...
- wat moet ik dan gaan voeren ?? en hoeveel en hoevaak ??
- en wat zouden jullie doen ?????

Inmiddels wel al nepeitjes gekocht !! Ik ga er hier geen legbatterij van maken

:kweetnie:    SHIT !!
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #41 Gepost op: november 14, 2018, 17:09:22 pm »
Tja, dat is echt een lastige. Een keukenweegschaaltje om te wegen is handig, dan kun je namelijk goed controleren of het kleine ukkie groeit of niet.
En zo niet, dan kan dit door van alles komen...tips wat bijvoeren betreft heb ik niet, want ik weet vrijwel niets van handopfok.  :noidea2:

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #42 Gepost op: november 14, 2018, 17:21:27 pm »
Ach wat sneu. Waarschijnlijk redt die niet op deze manier. Het kan ook zijn dat nr 4 het niet goed doet, dat de ouders dat aanvoelen en het jong daarom niet voeren. De natuur regelt zich vaak zelf. Desalniettemin is het hard om te zien. Bijvoeren is best lastig. Kropnaald en voer niet te dik, niet te dun. Niet te warm of niet te koud. Niet teveel. Komt best wel wat bij kijken. Het jong is 7 dagen, volgens mij is zelf bijvoeren pas echt mogelijk vanaf een week of 2. Moeilijk. Sterkte met de situatie.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2018, 19:09:35 pm door Elskie »

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #43 Gepost op: november 14, 2018, 17:26:18 pm »
Toch almaar weer SUPER bedankt voor je reactie !!

Plan is nog even af te wachten, kruppel beweegt nog levendig en 'hapt' naar mijn hand als ik 'm oppak.
Ik heb een 1cc-spuitje in huis. En een bak met superfijn gemalen pellets (lang leve de koffiemolen). Dat moet toch op te lossen zijn in handwarmwater. Wat ik links en rechts terugvind hier 1 deel voer-2 delen water ......

Wat gek dat het de afgelopen week wel goed is gegaan  :drama:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #44 Gepost op: november 14, 2018, 17:28:39 pm »
Ook Elskie MERCI !!

Ga nog ff wachten .... ik schiet nog ff heen en weer van wel'niet proberen .....
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby