Auteur Topic: Na hoeveel tijd zijn ze er aan toe uit de kooi te mogen?  (gelezen 474 keer)

Takkie

• Bijtgrage aga
Re: Na hoeveel tijd zijn ze er aan toe uit de kooi te mogen?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 11, 2018, 21:07:11 pm »
Moet ik toch eens over nadenken, ik denk dat dat heel verstandig is, maar ook bespreken met de kweker die een goede vriend van me is. Uiteindelijk is het natuurlijk mijn keuze maar wil dit niet doen zonder het hem van te voren te laten weten. Ik heb wel eerder pennen geknipt, dat is het probleem niet. Maar grote kans dat hij er heel erg handig in is, en wellicht wil hij het wel voor me doen.
Adopt the pace of nature; her secret is patience.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #16 Gepost op: oktober 11, 2018, 21:07:33 pm »
Hier zijn ze ook gekortwiekt. Zeker als ze jong en niet tam zijn handiger. Dan komen ze niet zo hoog. Wel een mooie verhaallijn. Zie het al voor me.

Takkie

• Bijtgrage aga
« Reactie #17 Gepost op: oktober 11, 2018, 21:12:10 pm »
Hier zijn ze ook gekortwiekt. Zeker als ze jong en niet tam zijn handiger. Dan komen ze niet zo hoog. Wel een mooie verhaallijn. Zie het al voor me.

Haha ja dankjewel.

Zal morgen even overleggen met de kweker, vragen of hij het voor me wil doen. Hoop niet dat hij fel tegen is, want dat is wel lastig gezien onze vriendschap.

Ik ken één van zijn vogels bij de nieuwe eigenaar, een Pyrrhura, ook geknipt. "Vliegt" 24 uur per dag vrij. Je neemt vogels natuurlijk iets af, maar ze kunnen er ook veel voor terug krijgen.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #18 Gepost op: oktober 11, 2018, 21:24:25 pm »
Je kunt ook een 'babyknip' doen. Dan knip je niet de 1e 8 veren, maar de 1e 4 bijv. Het groeit weer aan, dus je ontneemt ze niets.
Aan de andere kant kun je ze, en jezelf ;)  ook even tijd gunnen om aan alles te wennen. :jaja:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Takkie

• Bijtgrage aga
« Reactie #19 Gepost op: oktober 11, 2018, 21:30:04 pm »
Je kunt ook een 'babyknip' doen. Dan knip je niet de 1e 8 veren, maar de 1e 4 bijv. Het groeit weer aan, dus je ontneemt ze niets.
Aan de andere kant kun je ze, en jezelf ;)  ook even tijd gunnen om aan alles te wennen. :jaja:

Ik heb in het verleden 5 veren geknipt, bij Kakariki en grasjes. Wist niet dat er zoiets bestond als babyknip! Die term had ik nog nooit gehoord :)

Het is ook wel lekker (voor hen en voor mij) als het wat minder stressvol is. Zal er een nachtje (of meer) over slapen.

Dankjewel allemaal.

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #20 Gepost op: oktober 11, 2018, 21:49:23 pm »
Wij hebben ze in het begin ook gevangen. En uiteindelijk gaan ze zelf hun kooi weer vinden. Het duurt even maar gun ze de tijd. En het vangen geeft niet, ze worden alleen steeds slimmer  :girlylaugh:

Takkie

• Bijtgrage aga
« Reactie #21 Gepost op: oktober 11, 2018, 21:55:46 pm »
Wij hebben ze in het begin ook gevangen. En uiteindelijk gaan ze zelf hun kooi weer vinden. Het duurt even maar gun ze de tijd. En het vangen geeft niet, ze worden alleen steeds slimmer  :girlylaugh:

Nog slimmer?  :wateenlol:
Dat ze hun kooi gaan vinden is inderdaad het belangrijkste.

Ik heb toen ik met Takkie bezig was een paar  schilderijen van de muur gehaald en als ik gekund had had de plafondventilator er ook aan moeten geloven  :girlylaugh:

Als het even mogelijk is gaan ze morgen gewoon weer los hoor, en een uurtje of twee vroeger. Dan hebben ze veel meer tijd om hun angsten te overwinnen en de boel te verkennen.

Takkie

• Bijtgrage aga
« Reactie #22 Gepost op: oktober 12, 2018, 11:47:25 am »
Overleg gehad met vriend en kweker. Hij is gelukkig niet tegen knippen.

Eind van de middag probeer ik ze uit te vangen, met de grote deur van de kooi kan het goed zijn dat ze uit de kooi komen in plaats van gevangen worden. Dat betekent dat ze dan gewoon een paar uur los mogen en omdat ik inschat dat ze toch niet zelf terug de kooi in gaan, zal ik ze knippen als ik ze dan moet vangen om terug te zetten.

Hoeveel veren zal ik knippen? Doel is dat ze nog kleine afstandjes kunnen vliegen maar geen hoogte meer kunnen maken.

Bij de grasjes was 5 aan elke kant eigenlijk te weinig, dan konden ze nog de hele kamer door (8 meter) en zelfs wat hoogte maken. Wat raden jullie aan bij de aga's?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #23 Gepost op: oktober 12, 2018, 20:18:55 pm »
Ik zou eerst eens kijken hoe het vandaag gaat. Ze leren snel hoor :jaja:

Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Takkie

• Bijtgrage aga
« Reactie #24 Gepost op: oktober 12, 2018, 20:25:43 pm »
Bedankt voor je reactie Janina

Heb ze los gehad vandaag vanaf drie uur vanmiddag tot half acht en kon ze weer van de plafondventilator plukken. Nou ja plukken. Ze hebben me weer een dansje door de kamer laten maken  :fluiten:  :lol

Ze blijven in de hoogte en gaan niet eens naar de hoek waar de kooi staat. Kijk het morgen nog even aan, anders ga ik ze denk ik toch iets knippen.

Ik moet ze wel erg opjagen om ze te kunnen vangen omdat ze van het ene hoge punt (ventilator) naar het andere hoge punt gaan (bovenkant raambekleding op plafondhoogte of de hoge kast). Vind dat ook niet echt bevorderlijk.

Ik houd jullie op de hoogte.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #25 Gepost op: oktober 12, 2018, 20:28:15 pm »
Wellicht ook gaan oefenen met leren opstappen op je hand/vinger, dat maakt alles wel iets makkelijker.
Komen ze bij je?

Takkie

• Bijtgrage aga
« Reactie #26 Gepost op: oktober 12, 2018, 20:34:14 pm »
Nee verre van.

Als ik op anderhalve meter ben vliegen ze al weg Janina. Dat maakt het vangen ook zo lastig.
Ze beginnen in de kooi wel minder bang te worden, dat wil zeggen dat ze niet meer kwetterend aan het draad van het achterste paneel gaan hangen als ik een extra bakje even eruit haal en weer terug hang. Maar dan moet ik niet met mijn hand in hun richting gaan.

Ik praat rustig tegen ze en vertel wat ik ga doen (ja je moet toch wat te vertellen hebben hihi).

Van leren opstappen is dus nog geen sprake, zelfs niet opstappen op een best wel lange stok. Brrrr eng!

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #27 Gepost op: oktober 12, 2018, 20:59:21 pm »
Geduld, geduld, geduld... :fluiten:

Takkie

• Bijtgrage aga
« Reactie #28 Gepost op: oktober 12, 2018, 21:18:49 pm »
Geduld, geduld, geduld... :fluiten:

En daar zou ik met twee aquaria kratten vol van moeten hebben :jaja:

Ik ben vogels gewens die met de hand waren groot getrokken, toen dat nog mocht. Dit is toch wel heel andere tak van sport. Zal morgen eens een begin maken met opstappen in de kooi, kleinere stapjes maken en niet teveel in eens verwachten of willen.

Takkie

• Bijtgrage aga
« Reactie #29 Gepost op: oktober 13, 2018, 11:19:58 am »
Succes!

Opstappen was een brug te ver maar ik kon mijn hand naast ze op de stok laten rusten. Goed gekeken naar hun lichaamstaal. Draaiden ze iets van me af  dan maakte ik de afstand weer iets groter.
Ik heb zelfs bij een van de twee even kunnen proberen of hij wilde opstappen. Zat vastgelijmd aan de stok dus heb dat verder gelaten.

Wat een fijn gevoel was dit!

Bedankt allemaal!