Auteur Topic: Nestjes achter elkaar  (gelezen 7832 keer)

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
Nestjes achter elkaar
« Gepost op: november 19, 2018, 20:55:45 pm »
Na twee nestjes direct achter elkaar ....... Is mijn vraag vooral: Hoe voorkom ik dit  ??!!

Dobby en Door zijn nu nog druk doende met voeden en opvoeden van nestje twee, maar ik wil graag voorkomen dat ze als deze kuikens 8 weken zijn, wéér onmiddellijk eitjes gaan leggen en starten met broeden. Het is hier namelijk geen legbatterij  :driftbui:  ( ze vinden het zelf hoogstgezellig, dat wel  :hart: ).

Nepeitjes heb ik in huis.
Wanneer gooi ik het broedhokje op de brandstapel ??
Slaaphutje  toegestaan ??
Papegaaiencondoompjes ??

Ik ben benieuwd   :wiehaa:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Elskie

• Bijtgrage aga
Re: Nestjes achter elkaar
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2018, 21:52:14 pm »
Mijn vorige ervaring van 2 jaar geleden was dat na het 2e nestje, nadat ze uitgebroed was. Heb ik het broedblok verwijderd. Toen 2 jaar lang geen eitjes gelegd. Nu zelf de kans gegeven door broedblok te plaatsen. Hopelijk blijft het bij 1 nestje. Maar mijn ervaring ( ook van anderen gehoord) dat de kans groot is dat er direct weer een nestje volgt. Dan komen hier ook de nepeitjes tevoorschijn.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2018, 20:40:41 pm door Elskie »

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2018, 20:27:08 pm »
Nepeitjes, dat is het enige antwoord wat ik voor je heb. Het is wel normaal dat ze na een nestje met kleintjes meteen met een nieuwe begint.
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #3 Gepost op: december 25, 2018, 15:02:44 pm »
Allereerst, allemaal hele fijne Kerstdagen :bighug:

Hier is zowaar gezorgd voor een kindje Jezus in de vorm van eitje één van nestje drie  :schreeuw: ..... dedjuuh.

De truc is eitje meteen weg, nepei in de plaats en dan 25 dagen rust voor Pap en Mam ??

Ik kan het nesthokje niet wegpakken omdat hier nog altijd in geslapen wordt en ook omdat 'mijn nakomertje' hier overdag nog veel in verblijft. Deze ligt een heel stuk achter qua ontwikkeling bij de rest, maar zit inmiddels wel mooi in de veertjes en begint met klimmen. Wel nog kleiner als de rest.
De truc die ik heb toegepast ....... toen 'ie twee weken oud en 9 gram was, en stug bleef spartelen tussen de drie andere van over de 40 gram, ben ik heel voorzichtig gaan bijvoeden twee keer per dag en heb hem/haar steeds teruggezet bij de rest. Dit drie weken gedaan, toen was pukkel 50 gram  :cheerleader: . Ben er best een pietsje trots op.
Maar qua nestjes is het nu wel even genoeg geweest .....

nogmaals, Fijne Dagen  :zwaai3:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: december 25, 2018, 19:08:27 pm »
Hoe en waarmee heb jij dat bijvoeren gedaan? Ze hebben hier allemaal een volle krop. Zelfs de jongste 2.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #5 Gepost op: december 25, 2018, 19:44:48 pm »
Heb je ook een foto van Pukkel?  :lol :lol
Jij ook fijne dagen, Ploemie  :schoorsteen:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2019, 14:30:04 pm »
een hele late reactie voor Elskie op de vraag waar ik mee heb bijgevoerd .....

Daar had ik dus niks speciaals voor in huis en op een zondagmiddag was ik het gespartel van die kleine zo zat, ik dacht, niet zeuren, bijvoeren en steeds terugzetten bij de rest. Zo fout kan dat niet zijn. Als ik niets doe gaat die kleine geheid dood. Wat ik wel in huis had was pellets, merk weet ik niet meer, maar van de firma met de onbespoten zaadjes, EN een koffiemolen. Pellets hartsikke fijn gemalen en daar gekookt water bijgedaan. Even uitproberen hoeveel, tot een yoghurtdik-papje. Spuitje van 1ml vullen (kliederklieder, vloekvloek) en nog veel meer geklieder om iets binnenboord te krijgen.
Fimpjes op you-tube hoe het moet zijn er genoeg, maar het ging er hier toch minder soepeltjes in  :vlag: , hoewel 'ie het steeds beter snapte en uiteindelijk lukte het heel goed.
Maar het opstarten was echt niet makkelijk en ik heb ook, zeker de eerste dagen, steeds verwacht dat hij het toch niet zou gaan redden.
Ik heb wel steeds eerst goed opgelet dat hij een leeg kropje had, en anders, vol kropje, heb ik niets gegeven. Kwam neer op twee keer per dag wat geven met het spuitje en tussendoor kreeg hij toch gevoerd door Pap en Mam. Uiteindelijk een prachtig volledig geel Pietje geworden. En 'ie is twee weken geleden, samen met de andere gele (met blauwe staart) verhuisd naar een ander vogelhuis. Goed terecht gekomen  :good: .
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2019, 14:50:53 pm »
En ik ga nog even verder.....

Dobby en Door zijn op Kerstdag begonnen met ei 1 van het derde nestje (gewisseld voor een nep-ei), 27 en 29-12 eitje nummer 2 en 3, daar zijn ze op gaan broeden, niet helemaal 100% maar toch wel 75% zal ik maar zeggen ....... en tijdens die 25% was er nog tijd genoeg voor zeker één keer per dag een  :hugs:  ...... Tot mijn verbazing, 10-1 eitje 4, 12 en 15-1 eitje 5 en 6. Daarna waren ze absoluut voor 100% vertrokken met broeden (ik bedoel, serieus aan het broeden), geen tijd meer voor wippies    :fluiten:
Alle eitjes gewisseld voor een nep-eitje (en Dobby heeft mij steeds aangekeken van .... en jij denkt dat ik dat niet gezien heb ??!! Echt wel !!)
Vanaf de 29e december wordt er dus al dik 6 weken gebroed, geteld vanaf het laatste eitje bijna 4 weken. En nog geen enkel spoor dat ze het niet meer leuk vindt...... Maar uitgerust zal ze inmiddels toch wel zijn, denk ik  :vlag:

Hoe lang gaat dat nog duren??
O ja, er zijn ook 3 eitjes volkomen volledig en totaal spoorloos..... gesmolten?opgegeten?

Heeft het trouwens nog invloed dat twee van de kleintjes uit nest 2 (geboren 1-11-18) nog altijd bij hen in de kooi wonen en ze heel vaak nog met z'n vieren in het broedhok slapen samen ??

Ik vraag mij dus eigenlijk af, of het tijd wordt dat ik ingrijp, hoewel mijn gevoel meer zegt van: kijk nog maar minstens een weekje aan.

Iedereen is goed gezond en goed gevoerd dus wat maakt het uit ....
Voor de twee kleintjes is een gegadigde en ze gaan waarschijnlijk volgende week verhuizen.

groetjes, Petra
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: februari 12, 2019, 19:59:18 pm »
Ja, die is vast lekker uitgerust  :wateenlol:
Geen idee, normaal zijn ze na een week of 4 wel klaar. Ligt aan de hoeveelheid eieren.
Zijn haar eieren netjes om de dag gelegd?

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2019, 20:18:15 pm »
 :slaap: Hartstikke uitgeslapen, hahaha.

6 eitjes gelegd in twee ronde's van 3, netjes om de dag (eind december drie stuks en vanaf 10-1 ook drie stuks)
Morgen zit ze dus 5 weken serieus te broeden.

En alsof dat zo moet, een uurtje terug heeft Dobby een poos door de kooi gewandeld en prompt zitten 'sjansen' met Door.  :rose:  :hugs: ...... hoppaa  :dance2:

Ik vermoed dat dit het begin van het einde van nestje drie betekent, op naar nest nummer vier.
En dan zet ik haar op kiezelsteentjes !!! Zucht.

(maar het blijft hartstikke leuk, die pietjes, echt wel )  :zwaai3:
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2019, 13:18:43 pm »
Vervolg maar weer .....

Twee weken gelden zijn de laatste jonkies verhuisd. De kleintjes zijn in de middag weggegaan, meteen daarna de kooi grote sopbeurt gegeven, alles eruit wat maar aan nageslacht deed denken ........ In de daaropvolgende nacht ei 1  :eitje: . Dobby wilde dus prompt aan nest vier beginnen. Eitje meteen weggehaald.
Wat ik nu al twee weken heb ......
Een mokkende Dobby, die stug op de vloer van de kooi blijft rondhangen, regelmatig een onderonsje met Dorus ( die wel zichzelf verder bezig houdt in de kooi en een leven zonder kinderen ook best leuk vindt  :noidea2: ), ze eet wel zelf maar blijft het grootste deel van de dag op de vloer scharrelen en slaapt hier ook. Score tot nu, drie eitjes steeds op woensdag gelegd ( en meteen verwijderd door mij, geen nepeitjes in de plaats gelegd want er is geen nestplek ).

Hoe gaat dit verder ?? Zo wordt de juffrouw mega-depressief heb ik het idee ( als ze het al niet is .....)... Toch maar weer een kastje in de kooi? Of stug blijven negeren ??

Ik wil graag dat ze het leuk hebben, maar dat is nu het geval niet  :???:

Hellup!! Wie heeftvgoed advies ??
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #11 Gepost op: maart 08, 2019, 14:30:49 pm »
Nou...wat mij betreft accepteren dat ze een broed- en legmachine is en vooral zeer zeker niet de eitjes gewoon weghalen. Dat doet meer kwaad dan goed. Gewoon vervangen en je erbij neerleggen dat ze er dan 4 weken op zit, dan 2 weken niet, dan 4 weken wel...
Maar dat is mijn mening en advies.

Ploemie

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #12 Gepost op: maart 08, 2019, 23:12:01 pm »
Ojee  :cry: .......
Dus broedhokje terug, neppers erin en mevrouw haar gang laten gaan.

Tsja, daar liep ik eerlijk gezegd zelf al over te twijfelen, maar zo houdt ze er toch nooit mee op ???   :???: Of denk ik dat maar?? Toegegeven, dit is ook niks want hier is Dobby zeker niet happy mee.

Wat is dat toch met die vrouwen die zo nodig kleintjes willen, daar heb ik zelf nooit last van gehad  :schrikken: , tegendeel zelfs, heel bewuste niet-moeder hier !!
Saluutjes, Petra

🐤 Dorus 🐦 Dobby

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #13 Gepost op: maart 09, 2019, 09:06:45 am »
Andere optie (kijk ook eens bij Rob van Zon, vogelarts) is licht beperken, geen zaadjes aanbieden, geen bad beschikbaar, geen knaag- en knutselmateriaal...alles om nestdrang te voorkomen. Hier leverde dat zeer chagrijnige en ongelukkige vogels op dus dat doen we niet meer. Nu hebben we blije vogels die eieren leggen. Onze oudste dame (6 jaar) is nu trouwens al ruim een jaar gestopt met leggen.
Misschien heeft een van de andere dames nog een goed advies...

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #14 Gepost op: maart 09, 2019, 19:33:44 pm »
Het is normaal dat het popje na een nestje met jonkies direct weer gaat leggen.
Ik adviseer ook nepeitjes neerleggen en haar laten broeden. Daar blijven ze het gelukkigst bij.

Welke voeding krijgen ze?