Auteur Topic: Help! Jongen worden geplukt!  (gelezen 11477 keer)

Elskie

• Bijtgrage aga
Help! Jongen worden geplukt!
« Gepost op: december 27, 2018, 13:25:59 pm »
Help. Ik zie dat de jongen nu al geplukt worden. Ik weet nog niet door wie van de ouders. Zag dat het aantal veertjes behoorlijk minder zijn en zie wat bloedplekjes. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Ze zijn nog te klein om apart gezet te worden. Ik vind dit zo zielig. Hoor ze wel af en toe piepen alsof ze pijn hebben. Nu weet ik het zeker. Wie helpt me?
Hierbij foto van 25 en 26 en 27 december. Rechtsonder van vandaag.

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re: Help! Jongen worden geplukt!
« Reactie #1 Gepost op: december 27, 2018, 14:20:26 pm »
Helaas (gelukkig) geen ervaring mee dus ook geen advies. Wel erg vervelend zeg! En die oudste is echt flink geplukt.  :cry:

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: december 27, 2018, 14:46:06 pm »
Helaas wel. Weet niet wie het doet. Prisco plukt zijn nieuwe veren ook weer af of doet Limon het? Heb het broedblok nu open gezet. Baal hier zo ontzettend van. Heb gelezen jongen insmeren met mengsel van 50% water en 50% natuurazijn. Helpt het om de jongen uit het broedblok te halen en in een bakje of groot badje te leggen op een zachte ondergrond? Ik zag wel wat bloedsporen op Prisco zijn witte wangetjes. Ik ben even ten einde raad. Het ging zo goed tot nu toe en ik vind het zó zielig. Maar ze zijn te jong om ze met de hand te voeren.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2018, 14:51:13 pm door Elskie »

Takkie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 27, 2018, 15:18:20 pm »
Dat laatste, op de grond in een bakje is wat “mijn” kweker doet in noodgevallen, of bij andere ouders proberen maar die heb jij niet.
Zelfs uit het broedblok heb je geen garanties.

Sterkte want dit is een hele nare situatie want veren pikken kan overlijden tot gevolg hebben (zoals bij de nigrigenis die mij eerst werden aangeboden)

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2018, 15:33:10 pm »
Het kan Limon nog wel zijn die het doet. De moeder dus. Ik weet het niet meer. Dit doet pijn, veel pijn.

Takkie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2018, 16:05:41 pm »
Het ging ook zo goed en dan dit.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2018, 19:13:08 pm »
Het komt vaak voor dat het eenmalig plukken is. Dit is vaak op de ruggetjes. Dit gaat dus over. Mijn ukken hier hebben dit ook gehad.
Ga niet slepen en verplaatsen als het dus enkel de ruggetjes zijn!!

Zodra er ook aan slag - en staartpennen gezeten gaat worden en het bloederig gaat worden, zul je moeten ontdekken wie van de 2 het doet....
Is het pa, dan zal pa apart moeten en enkel onder toezicht samen met de kleintjes. Is het ma, dan ma uit het broedhok. Kleintjes liefst op eigen plek houden. Meestal doet pa dit.
Ga je dan alvast maar inlezen en voorbereiden over handopfok, want bij ernstig plukken kunnen ze meestal niet blijven.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2018, 19:15:30 pm door Janina »
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2018, 19:21:21 pm »
Bedankt allemaal. Het is niet alleen het ruggetje ook op de koppies zie je dat ze geplukt worden en je ziet ook bloedplekjes. De oudste is van 10 december en de jongste is van 20 december. Volgens mij is het ma Limon die het doet. Ook de veren van Prisco worden weer afgevreten door ik denk Limon. Ik zit er vreselijk mee. Heb een babykooitje die ik in het ouderdom kan plaatsen, zodat ze wel kunnen voeren maar niet plukken, maar de jonge vogels kunnen nog niet zelf hun koppies door de tralies steken. Limon voert de jongen en niet Prisco.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2018, 19:24:26 pm »
Koppies erbij kan ook, dit zijn de zachtere veren. Dat je bloedpuntjes ziet is logisch. Dit kan ggeen kwaad. Het is niet leuk, maar als het hierbij blijft, worden ze prima groot.
Zolang er van vleugel - en staartveren afgebleven wordt, hoef je nu nog niets te doen. Enkel scherp in de gaten houden.
Gaan ze wel aan de vleugels en staarten zitten, ingrijpen. Want in die veren zit 'leven' dus bloed en dan heb je een heel ander verhaal.
Pa gaat de jongen voeren vanaf 3 weken.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2018, 19:29:46 pm door Janina »
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2018, 19:46:38 pm »
Ook de vleugelveertjes zijn zo goed als weg. Hij was geel met groen en nu kaal en bloederige plekjes. Handopfok kan nu nog niet en bovendien kan ik niet 5 x per dag voeren. Ik ben er helemaal depri van. Limon wordt gek als ik haar bij de jongen weg haal. Had haar in hok van Prisco gezet, staat er nog altijd naast, toen kwam ze door de plastic deksel van het voerbakje naar buiten en ging toen snel naar haar jongen. Zij voert de jongen ook.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #10 Gepost op: december 27, 2018, 19:48:48 pm »
Veren op de vleugels, de donsjes, of de vleugelpennen? Ik kan het op de foto niet zien.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #11 Gepost op: december 27, 2018, 20:02:38 pm »
Hier een foto van gister met veertjes.

Hier een foto van vanmiddag bijna kaal.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #12 Gepost op: december 27, 2018, 20:24:02 pm »
Ik zie de belangrijkste veren wel, wat goed nieuws lijkt te zijn.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2018, 20:35:35 pm »
Ik maak me wel zorgen over hoe het verder gaat met ze. Verergert het? Moet ik middel smeren op ruggetjes als bite-x of uierzalf?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2018, 21:05:05 pm »
Nee, dat zijn giftige goedjes. Pa en ma zitten daaraan en via voeren krijgen de ukkies dit ook weer binnen.
Zolang die vleugelveren, dus de grote veren met leven er in, niet getrokken worden, is de kans groot dat dit eenmalig plukken is.
Probeer zelf ook wat tot rust te komen, want stress verergert alles en zij voelen dit heel goed aan.