Auteur Topic: Zoveel soorten uv verlichting..  (gelezen 22056 keer)

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re: Zoveel soorten uv verlichting..
« Reactie #15 Gepost op: januari 02, 2019, 22:20:55 pm »
...
Schaf daar meteen Calcivet aan, dit hebben ze ook hard nodig.

Wat doet Calcivet en waarom hebben ze dat nodig?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #16 Gepost op: januari 02, 2019, 22:23:51 pm »
Calcivet zorgt voor de calcium.  Goed voor de veren, voor de eitjes tijdens broedperiodes e.d.
https://www.parrotparadise.eu/webshop/supplementen/detail/58/calcivet-powder-80-gram.html
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #17 Gepost op: januari 02, 2019, 22:34:43 pm »
Laat ik jou tot de ontdekking komen dat ik Calcivet in huis heb. Nog houdbaar tot maart 2019. Nooit geweten waarom ik dat zou gebruiken. Toch maar eens gaan doen. Kan het wel samen met zilverwater?
En hoe zinvol is een UV lamp?

Kiimm_

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #18 Gepost op: januari 03, 2019, 11:38:27 am »
Dit is wat ik op internet heb gevonden over de functie van een UV lamp bij vogels:

UV-A:
Verschaf uw vogels UV-A als onderdeel van hun volledige zichtbaar-lichtspectrum. Wij als mensen zien drie primaire kleuren, namelijk groen, rood en blauw. Vogels zien nog een vierde kleur, ultraviolet (UV). Vogels hebben tevens een speciale veder structuur die UV-reflecterende pigmenten bevat en dus ultraviolet licht weerkaatst. UV-A heeft een positief effect op het totale zicht van de vogel, de voeding, partnerkeuze en paargedrag, wat bijvoorbeeld uiteindelijk ook voor betere kweekresultaten kan zorgen.
Het weerkaatsen van ultraviolet licht door de veren bij vogels zorgt ervoor dat hun kleuren voor soortgenoten nog meer opvallen, dit is voor ons als mens niet te zien, maar ook voor een hoop roofvogel soorten niet, waardoor dus ook het paargedrag wordt gestimuleerd en (in de natuur) de vogels minder opvallen voor roofvogels, maar wel meer voor soortgenoten.
Ook zien vogels onderling veel duidelijker het verschil tussen man en pop door het ultraviolet licht. Zo kan een zwarte vogel voor ons eruit zien als zwart, maar voor andere vogels kan deze er veel mooier uitzien door het ultraviolet licht!
Rijpe zaden en vruchten kunnen ook worden herkent doordat deze ultraviolet licht kunnen weerkaatsen, dit omdat er op veel rijpe vruchten een wasachtige ultraviolet weerkaatsende laag komt, zodat vogels op afstand bijvoorbeeld al rijpe bessen kunnen vinden. Dit zorgt dus voor een betere voedselopname.
Vaak kan UV-A er ook bij helpen om bijtgedrag, sloopgedrag en plukgedrag te voorkomen!
(Vergelijk het ontbreken van UV-A voor een vogel, met bijvoorbeeld zwart/wit zien of kleurenblind zijn bij mensen)

UV-B:
Verschaf uw vogels UV-B voor: verbetering van groei, botsterkte, Vitamine D3 aanmaak, calcium opname en eierproductie. Met name grijze roodstaarten in gevangenschap hebben heel vaak een calcium tekort, wat veelal komt door een tekort aan Vitamine D3. Grijze roodstaarten zijn hier extra gevoelig voor en in veel gevallen kan een tekort aan Vitamine D3 (en dus calcium) zorgen voor duidelijk zichtbare en/of voelbare skeletafwijkingen, wat in sommige gevallen tot ernstige situaties kan leiden. Door middel van UV-B licht kan een vogel Vitamine D3 aanmaken in de huid, Vitamine D3 zorgt vervolgens voor de opname van calcium in het maagdarmkanaal.

In de natuur hebben vogels 10 tot 30 minuten niet gefilterd zonlicht nodig om de juiste hoeveelheid Vitamine D3 aan te maken. LET OP: Een vogel achter glas in de zon plaatsen heeft GEEN effect, deze straling komt niet door glas heen! Dit is na te bootsen door een UV-lamp enkele uren (voor UV-B) tot de hele dag (voor UV-A) te laten branden. Hierbij is het goed om te weten dat een Vitamine D3 overschot welke aangemaakt is door UV-B, niet schadelijk is voor uw vogel.

Kortom, UV-licht mag niet ontbreken bij uw vogel!

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #19 Gepost op: januari 03, 2019, 14:03:19 pm »
Laat ik jou tot de ontdekking komen dat ik Calcivet in huis heb. Nog houdbaar tot maart 2019. Nooit geweten waarom ik dat zou gebruiken. Toch maar eens gaan doen. Kan het wel samen met zilverwater?
En hoe zinvol is een UV lamp?

Je moet de calcivet niet met zilver in 1 bakje doen nee, ik neem aan dat je de vloeibare variant hebt? Ik heb de poedervorm. Dat gaat een paar keer in de week over de zaadjes, dan komt het wel binnen  :lol
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #20 Gepost op: januari 03, 2019, 14:51:28 pm »
Dank voor info over de UV lamp. Is misschien wel een goede optie voor hier.
Janina, ik heb de poedervorm van Calcivet.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #21 Gepost op: januari 03, 2019, 14:54:50 pm »
Ik merk dat de vogels die los vliegen af en toe, niet gaan vliegen, maar eigenwijs onder de lamp gaan zitten  :lol dus ze vinden het licht wel prettig.
De poedervorm een paar keer in de week wat over de zaadjes doen, Joepy :jaja: een mespuntje per keer.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #22 Gepost op: januari 03, 2019, 14:59:17 pm »
Per vogel een mespuntje? Ook geschikt voor de jongen?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #23 Gepost op: januari 03, 2019, 15:04:28 pm »
Juist ook voor jonkies, belangrijk voor botten, veren e.d. Aangeraden wordt om tijdens het broedseizoen 5 keer in de week een snufje te geven. Ik doe dit over de zaadjes, omdat die bakjes hier volledig omgespit worden  :lol
Mespuntje per koppel doe ik, ze krijgen hier per koppel zaadjes.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #24 Gepost op: januari 03, 2019, 15:46:19 pm »
Ik voeg hier ook zoiets toe met regelmaat. Maar mag dan wel wat meer zijn dus.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #25 Gepost op: januari 03, 2019, 15:55:01 pm »
Het staat op het potje hoeveel precies. :jaja:

Takkie

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: januari 03, 2019, 17:30:31 pm »
Ik merk dat de vogels die los vliegen af en toe, niet gaan vliegen, maar eigenwijs onder de lamp gaan zitten  :lol dus ze vinden het licht wel prettig.
De poedervorm een paar keer in de week wat over de zaadjes doen, Joepy :jaja: een mespuntje per keer.

Ik heb hem boven de bovenste stok in de kooi, het licht bedekt ongeveer de helft van de lengte van de stok. Als ze niet spelen zitten ze het merendeel van de tijd onder het licht.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #27 Gepost op: januari 03, 2019, 18:41:02 pm »
In de kooi, kan dat geen kwaad dan?

Takkie

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: januari 03, 2019, 18:52:39 pm »
Ah ik schreef het niet duidelijk.

Ik bedoel de bovenste stok in de kooi - en de lamp daar zo'n 40 cm boven (buiten de kooi). Op die manier zitten de vogels met hun koppies ongeveer 30 cm van de lamp af.

Kiimm_

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #29 Gepost op: januari 03, 2019, 19:26:30 pm »
Ik heb een lamp besteld. De AvianSun die velen adviseren. Ben benieuwd of mijn vogeltjes erop reageren!