Auteur Topic: Eerste nestje!  (gelezen 2336 keer)

Machiessen

• Kaal kipje
  • *
Eerste nestje!
« Gepost op: januari 29, 2019, 12:23:16 pm »
Hallo allemaal,

Blijkbaar zijn mijn 2 vogeltjes geen homoseksuele maar gewoon een mannetje en een popje. Want, we hebben eitjes  :eitje: 3 zelfs waarvan eentje sowieso niet bevrucht is. Deze hebben ze sinds vandaag dan ook maar uit het nestje geduwd :lol.

Paar vraagjes die ik nergens echt kan vinden. We hadden een nestkastje maar daar zijn ze nogal bang voor, als we de eitjes erin leggen gaan ze er nog steeds niet in. Daarom deze uit de kooi gehaald en liggen de eitjes nu gewoon op de bodem met moeders erbovenop. We weten dat deze 2 eitjes bevrucht zijn, gekeken met een lampje, maar zijn bang dat ze misschien niet kunnen uitkomen. Want....vaders en moeders vinden het geen probleem om hun ongeboren kroost onder te kakken...

De eitjes liggen er sins 30 december dus het wordt onderhand wel tijd dat ze uitkomen. Is er een mogelijkheid deze eitjes schoon te maken? Ben bang dat de jongen niet sterk genoeg zullen zijn om de schaal met poeplaag te breken. Of denken jullie dat het al een verloren zaak is en de jongen waarschijnlijk al dood zijn?

PS. Het is hun eerste nestje met bevruchte eieren.

Groetjes!!
 :eitje:
:aga16: Pablo &  :aga17: Tweety

Takkie

• Gast
Re: Eerste nestje!
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2019, 13:02:03 pm »
Wat ik wel weet is dat eitjes een beschermende laag hebben die beschermt tegen uitdroging  en tegen bacteriën, dus niet schoonmaken.

Succes met je eerste nestje!

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2019, 13:12:33 pm »
Eitjes niet schoonmaken. Dan gaat inderdaad de beschermlaag eraf en sterft de vrucht af. Succes.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2019, 13:22:08 pm door Elskie »

Machiessen

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2019, 13:21:02 pm »
Duidelijk! Gewoon opletten en als het nodig is helpen wanneer het er probeert uit te komen?

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2019, 13:23:49 pm »
30 december is al 4,5 week geleden. Wanneer is ze gaan broeden? Meestal met 3 weken broedtijd komen ze uit. Vraag me af of ze nog uitkomen.

Machiessen

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2019, 13:37:03 pm »
Ze is na 30 december bijna gelijk gaan broeden. 3 weken daarvoor had ze ook een eitje gelegd maar deden ze niks mee, was ook niet bevrucht. Ik lees overal dat je ze minimaal 6 moet laten liggen en er vanzelf af gaan als het niet meer uit komt. Dus dat zou volgende week zondag moeten zijn. Zou inderdaad goed kunnen dat er niks meer uit komt en het al dood is, jammer genoeg.