Auteur Topic: ei in het nest  (gelezen 2851 keer)

Merijn

• Kaal kipje
  • *
ei in het nest
« Gepost op: augustus 09, 2019, 18:39:31 pm »
Dag allemaal

Goed nieuws Shelly en Blue mijn 2 dwergpapegaaitjes  hebben hun eerste ei.
Ik heb gelezen dat je deze weg moet nemen en terug leggen als alle eieren gelegd zijn maar er zijn ook veel sites die hier niets over zeggen.
Nu weet ik niet wat ik moet doen en vraag ik jullie mening.

alvast bedankt

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re: ei in het nest
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2019, 18:46:08 pm »
Als het een eerste nestje is en je daadwerkelijk kleintjes wil zou ik vooral niets doen. Het 1e nestje is een oefen periode voor pa en ma en daar kan je beter de natuur zijn gang laten gaan. Het weghalen en tegelijk terugleggen van de eieren gebeurt als je de eieren niet teveel uit elkaar wilt laten uitkomen maar is niet natuurlijk. En soms gaat een eerste nest ook niet goed, hou daar rekening mee. Ons 1e nestje van Willy ging goed (5 overlevende jongen, 1 dood), het eerste nest van Ukky ging minder goed (1 overlevende en 5 dood en pikken van het jong).

Mijn mening: niets doen en genieten!

Merijn

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2019, 21:22:22 pm »
Oke bedankt we gaan ze gewoon laten doen.

Merijn

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2019, 14:51:49 pm »
Uiteindelijk liggen er momenteel 5 eitjes in het nest.  We vermoeden dat het eerste ei ongeveer 30 augustus zal uitkomen.  Wat doen we dan het best, hoe controleren we als de ouders de jongen voederen, hoe controleren we op het pikken van de ouders naar de jongen, ... .  Momenteel is Shelly heel beschermend en laat ze ons niet toe om bij het nest te komen.  We kijken nu vlug als ze eens haar kooi verlaat als deze openstaat.

Heel wat vragen, maar het is dan ook ons eerst nest en we hebben hier geen ervaring mee.

Alvast bedankt.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2019, 19:27:17 pm »
Zorg in ieder geval voor meer dan genoeg voorraad eten in huis. Als de eitjes uitkomen, vliegt dat eten de deur uit  :girlylaugh:

Daarnaast vind ik het lastig om te zeggen hoe je moet controleren  :kweetnie: Mijn vogels waren tam toen ze jonkies hadden, dus kijken was geen probleem.
Wel liet ik veel aan de ouders zelf over. Je kan het aan hun kleine kropje zien of ze gevoerd worden, bij jonkies is dat een soort geel bultje onder de snavel.
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Merijn

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2019, 13:17:18 pm »
Update : uiteindelijk 5 eieren in het nest.  4 eieren zijn uitgekomen waarvan 2 vogeltjes overleefd hebben.  Deze twee komen zijn nu ongeveer 6 weken en verlaten het nest en kunnen al wat vliegen.

Volgende probleem : er ligt ondertussen een nieuw ei in het nest.  Ik maak hier een afzonderlijk topic over.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: oktober 11, 2019, 20:26:35 pm »
Leeeeuk, 2 jonkies  :loving:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!