Auteur Topic: Sunny 2e ei moeizaam en bloed eraan  (gelezen 3955 keer)

Elskie

• Bijtgrage aga
Sunny 2e ei moeizaam en bloed eraan
« Gepost op: november 30, 2019, 12:52:38 pm »
Hallo allemaal. Sunny, dochter van Prisco en Limon is bijna 1 jaar en heeft inmiddels 2 eitjes gelegd. Het 2e eitje heeft haar veel moeite gekost en er zit ook bloed aan. Ik heb contact gehad met een dierenarts in Drachten die vroeg of ze nog bloedde. Dat is gelukkig niet het geval. Ze eet ook wel en is erg fel naar Kiwy ( en mij) toe. De eitjes liggen dan hier en dan daar in de kooi. Echt onraad wat ze er mee moeten. Ze gaf aan haar in een warme vochtige ruimte te zetten. Haar cloaca met slaolie in te smeren om als glijmiddel te gebruiken. Wie heeft hier ervaringen mee of meer tips. Ik wil haar niet kwijt. Er zit volgens mij nog een ei. Een verdikking. De ontlasting is normaal. Wat te doen?
« Laatst bewerkt op: november 30, 2019, 17:25:19 pm door Elskie »

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re: Sunny 2e ei moeizaam en bloed eraan
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2019, 15:08:46 pm »
Dat er bloed aan zit, komt vaker voor. Geef je haar calcivet?
Zolang ze fel is, zou ik me geen zorgen maken hoor. Daarnaast; eerste eieren van een popje gaan altijd moeizaam en weten ze ook nog geen raad mee. Soms is het meer oefenen.
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2019, 16:03:13 pm »
Ik geef ze inderdaad Calcivet. Ze is erg fel. Ik laat haar maar rustig even geworden. Ik hoop dat er maximaal nog 1 eitje volgt. Vind het zo sneu. Ook Limon heeft haar 1e ei al weer liggen. Gaat lekker hier. Lijkt wel broedseizoen. Spannend hoor.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #3 Gepost op: december 01, 2019, 10:35:09 am »
Nog steeds een fellle Sunny?
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2019, 17:21:22 pm »
Ja gelukkig wel. Er komt nog wel een ei. Hoop zo dat het goed gaat. Met de eitjes ( inmiddels vervangen door nepeitjes) doet ze niks. Wel heel erg verdedigend. Heb er een bakje ingezet, waar ze in kan zitten. Daar zaten ze zelf ook in als jongen. Vind het maar niks, die leggende popjes. Je kan het ook niet tegenhouden he?
« Laatst bewerkt op: december 01, 2019, 21:12:52 pm door Elskie »

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #5 Gepost op: december 02, 2019, 13:50:16 pm »
Het 3e eitje ligt er inmiddels. Ze is een echte Pitbull vogel. Veel feller dan haar moeder. Arme Kiwy. Moet ik ze anders uit elkaar gaan halen?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2019, 15:47:31 pm »
Wat doet ze naar Kiwy?

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2019, 21:49:13 pm »
Er achter aan jagen. Ze liggen nu samen in het bakje. Dat dan weer wel. Ik geef ze dagelijks een beetje hennep zaadjes. Dat schijnt ze driftig te maken in de zin van paringsdrift opwekken. Dan ga ik daar maar mee stoppen. Weten jullie daar meer van?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: december 03, 2019, 05:37:41 am »
Nee dat zorgt niet voor felheid, daar merk ik niks van. Wel de hoeveelheid zaad.
Heeft Sunny geen broedkastje/hutje?

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2019, 14:11:45 pm »
Ze hebben 2 hutjes. Maar ze legt ze op de grond. Heb er nu een bakje ingezet. Heb geen broedblok, dat vind ik niks. Limon ligt wel in een fleecetentje.

Het gaat mij niet om de felheid, maar om de paringsdrift. Deze wordt mede opgewekt door hennepzaad las ik.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2019, 17:25:37 pm door Elskie »

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #10 Gepost op: december 03, 2019, 19:07:32 pm »
Effie krijgt met Tammy samen max. 10 gram zaadjes per dag en daar zitten hennepzaadjes bij.
Zodra ik meer ga geven, wordt ze feller. Dit is dus het totaal aantal zaadjes.

Blijft ze niet broeden op de eitjes? Dan jagen ze meestal niet zo achter hun manneke aan.

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #11 Gepost op: december 03, 2019, 19:27:32 pm »
Sunny is erg onrustig. Weet niet zo goed wat ze er mee moet volgens mij. Limon (haar moeder) zit al weer paar dagen in het slaaptentje te broeden.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #12 Gepost op: december 03, 2019, 20:27:36 pm »
1e nestje is altijd onwennig :jaja:

Elskie

• Bijtgrage aga
« Reactie #13 Gepost op: december 05, 2019, 17:27:33 pm »
Sunny heeft inmiddels 4 eitjes gelegd. Ze liggen soms her en der verspreid. Even later ligt ze er toch op te broeden, en Kiwy ligt er naast. Zo lief om te zien. Het blijft me pijn doen dat ze broeden op nepeitjes. Het is moeite voor niks. Herkennen jullie dat gevoel?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #14 Gepost op: december 05, 2019, 19:28:24 pm »
Ja en nee. Verstand wint het dan toch echt van mijn gevoel, want ik wil echt geen kleintjes meer. Er zijn zoveel stumperdjes die een goed huisje zoeken.....