Auteur Topic: Mijn vogel heeft een ei gelegd wat moet ik doen ?  (gelezen 4389 keer)

Pixie-Frodo

• Kaal kipje
  • *
Mijn vogel heeft een ei gelegd wat moet ik doen ?
« Gepost op: augustus 15, 2020, 15:42:06 pm »
Ik ben er net achter gekomen dat mijn vogeltje een ei heeft gelegdt. Ik heb wat gescheurde  kranten en hooi in de kooi gelegdt toen ik zag dat ze de bodembedeking gebruikten vanwege tekort aan nestmatriaal. Ik weet bijna niks hier over, dus ik zou graag willen weten hoe ik erachter kom of het ei bevrucht is, wat ik moet doen en of het een goed idee was om hooi en kranten in de kooi teleggen.

Pixie-Frodo

• Kaal kipje
  • *
Re: Mijn vogel heeft een ei gelegd wat moet ik doen ?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2020, 15:56:13 pm »
Ik wil ook graag weten hoelang het duurt voordat het ei uitkomt ik gok dat het ei in de afgelopen 7 dagen is gelegdt want toen zat ze ineens heel vaak in het huisje. Het is wel belangrijk om teweten want ik ga morgen een week op vakantie er is dan wel een oppas maar die is er niet de helen tijd en ik wil er wel graag bij zijn

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2020, 16:52:36 pm »
Een ei kan alleen bevrucht zijn als je een mannetje en vrouwtje samen in een kooi hebt zitten en als ze gepaard hebben. Zit se alleen dan is het dus sowieso niet bevrucht. Om te zien of een ei bevrucht is kan je het ei op een zaklamp leggen, dan zie je een oranje achtige gloed en bloedvaten. Is na een dag of 5 al goed te zien.
Kranten zijn nooit goed voor vogels vanwege de inkt die ze afgeven, die is slecht voor je vogels. Gewoon blanco papier of eierdozen zonder plastic of stickers is prima.
Hooi zou ik ook niet gebruiken maar waarom kan ik je niet zeggen. Wij zorgen voor 2 maten (6 en 10 mm / fijn of middel ) beukensnippers op de  bodem, wilgentwijgen, blanco papier, eierdozen en vuren hout wat ze kunnen knagen.
De eieren komen doorgaans na ca. 21 tot 23 dagen uit. Ze leggen vaak op dag 1 hun eerste ei, dan een dag niets, dan ei 2, dan een dag niets, dan ei 3 etc. Meestal leggen ze tussen de 4 en 6 eieren. Je oppas hoeft niets te doen.

Pixie-Frodo

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2020, 17:21:46 pm »
Oké kranten dus vervangen door papier, hout snippers hebben ze al als bodembedeking ik weet niet of het beuken snippers zijn is dat erg? Ze hadden al takken maar helaas niet van een wilg ik had ook een soort boomstronk op de bodem van de kooi gezet en wat latjes in de koog geklemd, ze is nu bezig de laatjes te versplinteren
Ik heb een mannetje en een vrouwtje. Ik durf het eitje ijgenlijk niet weg tehalen (als ze om de dag een ei legt is het waarschijnlijk ook nog geen 5 dagen oud)

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2020, 18:20:44 pm »
Goed bezig! Heb je de vogels wipjes zien maken? Je kan het gewoon afwachten, dan merk je het vanzelf.

Pixie-Frodo

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2020, 18:39:44 pm »
Wat bedoel je met wipjes ??

Joepy

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2020, 21:01:55 pm »
Of ze gepaard hebben met elkaar. Of je ze hebt zien vrijen?

Pixie-Frodo

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2020, 11:47:58 am »
Ik kom net terug van vakantie en er liggen nu 2 eitjes. In de tijd dat wij weg waren heeft ze een mooi nestje gemaakt, ze heeft daarvoor een halven lat versplintert  :lol ik heb haar wat sathéprikkers gegeven en die zijn erg populair. Ze is nogsteeds erg druk bezig met het nestje maken is dat normaal? Is het de bedoeling dat ze samen het nestje maken want het mannetje helpt niet mee?
Ik heb ze niet zien paren maar ik ben natuurlijk niet altijd thuis.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #8 Gepost op: augustus 26, 2020, 14:54:17 pm »
Bij de Roseicollissen helpen de mannetjes inderdaad niet echt mee aan het bouwen van een nestje. Bij de Fischeri's bijv. is dit wel zo.
Haal je wel de punten er af bij de satéprikkers?
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Pixie-Frodo

• Kaal kipje
  • *
« Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2020, 22:20:47 pm »
Ik haal de punten van de sathéprikkers er af en soms doe ik ze ook door de helft.
Ik weet niet welke soort(ten) ze zijn toen ik na het overlijden van één van mijn vogeltjes er een nieuw maatje bij heb gekocht heb ik daar ook niet echt naar gekeken, is het erg als het het verschillenden soorten zijn want ze lijken niet echt op elkaar.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #10 Gepost op: augustus 31, 2020, 19:58:05 pm »
Als ze het goed kunnen vinden samen, is dat niet erg toch?
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!