Auteur Topic: Andere kooi? En welke?  (gelezen 3258 keer)

Takkie

• Gast
Andere kooi? En welke?
« Gepost op: januari 15, 2022, 18:52:16 pm »
Ik vind het fijn als jullie meedenken.

Ik overweg een andere kooi aan te schaffen dan ik recent kocht. Ben daar niet echt tevreden over al kan hij prima mee. Vandaar dat ik ook nog twijfel.

Ik heb de Montana paradiso 90 op het oog. De deurtjes zijn geschikter voor kleine vogels die niet zo tam zijn. De kooi is 90 breed en dat is ook ongeveer wat ik kwijt kan. 100 cm max.
Deze kooi is er overigens ook in 99 cm, heb de rest van de afmetingen nog niet goed bekeken.
(Dit is die van 99 breed: https://www.avonturiashop.nl/montana-voliere-happy-home-99b.html) Deze is ook hoog, maar en breder en dieper.

Bij de paradiso, foto hieronder zijn er twee grote deuren aan de voorkant. Voordeel van de hoogte van deze kooi is dat als ik door een van de grote deuren bezig ben, de vogels waarschijnlijk naar de andere helft van de kooi gaan. Dus als ik iets op de bodem weg wil pakken via de voorkant, vermoed ik dat de vogels naar de bovenste helft gaan als ik de onderste deur open maak.

Het is dit model:

Nou zijn vogels geen helicopters, dus liever breed dan hoog... maar het is die extra ruimte hebben of niet natuurlijk.

Het alternatief is zoiets als dit:

Net zo breed maar stukken minder hoog. Groot nadeel is de grote deur aan de voorkant, die zal ik zelden of nooit kunnen gebruiken zonder dat de vogels gevlogen zijn, dus bijna alles moet door de deurtjes voor de voerbakken gebeuren.
Nou is te zien op foto's bij deze kooi, dat Montana dat voerbakjessysteem heeft veranderd en dat de openingen op het oog nog maar half zo groot zijn. Amper een arm door te steken denk ik. Dit model is niet zo heel handig voor mij denk ik.

Kennen jullie alternatieven? Mag ook een Strong kooi zijn al gaat mijn voorkeur uit naar Montana.

Geen Ferplast, Duvo+ etc. Ik houd van de degelijkheid van de Montana's.

« Laatst bewerkt op: januari 15, 2022, 18:56:16 pm door Takkie »

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re: Andere kooi? En welke?
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2022, 19:20:33 pm »
Volgens mij heb ik de Strong Agatha als logeerkooi voor Effie *im*. Dat is echt een enorme kooi waar Raya met gemak in kan. Zij sloopt alleen de tralies.
Een prima kooi voor jouw vogels, alleen is de deur erg groot.
Dus die met voerbakjes erin, zoals op jouw onderste plaatje zou handig. Die kooi is bijna hetzelfde als mijn logeerkooi. Die van mij heeft geen voerbakken. Als het goed is, draai je de deurtjes van die bakjes naar buiten open.
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Takkie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2022, 14:51:15 pm »
Volgens mij heb ik de Strong Agatha als logeerkooi voor Effie *im*. Dat is echt een enorme kooi waar Raya met gemak in kan. Zij sloopt alleen de tralies.
Een prima kooi voor jouw vogels, alleen is de deur erg groot.
Dus die met voerbakjes erin, zoals op jouw onderste plaatje zou handig. Die kooi is bijna hetzelfde als mijn logeerkooi. Die van mij heeft geen voerbakken. Als het goed is, draai je de deurtjes van die bakjes naar buiten open.

Die grote deur vind ik inderdaad te groot. Die voerbakjes vind ik niks voor kanaries. Dat nodigt uit tot eieren leggen omdat ze graag een open nest hebben. Ik zou die voerbakjes dus niet gebruiken.
Ik heb met de Madeira I van Montana ook niet zo'n beste ervaring met die voerbakjes. Die bakjes schoof je in een soort van houder en er is ooit een gaaitje met de tenen tussen de voerbak en de houder vast komen te zitten.

Ik ben op internet op zoek naar detail foto's en dat blijkt tegen te vallen. Detail foto's van de Strong kooien al helemaal.

Is de kwaliteit van Strong te vergelijken met die van Montana?

Omdat ik geen grote deur in de kooi wil, of een grote deur met genoeg ruimte via de zijkanten, kom ik toch steeds uit op de hogere volières.

Ik geloof dat ik drie keuzes heb.

De Montana paradiso 90
Montana Happy Home 99B
En de Strong Zara

Even voor mezelf op een rij gezet.

Huidige kooi = Ferplast Montana piano 6: 87 x 46,5 x 70

Montana paradiso 90: Binnenmaten 89,5 x 58 x 124cm | €249,=

Montana Happy Home 99B: +/- 99 x 71 x 138 cm | €319,=

Strong Zara: 100 x 76 x 182 | €329,=

Als ik naar de afmetingen kijk is de Montana paradiso 90 geen echte upgrade. Ik ga uit van het vloeroppervlak en niet van de hoogte van de kooien. De paradiso is maar 11,5 cm dieper.
De Montana Happy Home 99B maakt al een flink verschil en heeft ongeveer dezelfde vloeroppervlakte dan de Strong Zara. Prijsverschil is klein. Grootste verschil is dat de Strong Zara doorloopt tot op de grond en hoger is dan de 99B. Dus de vogels kunnen hoger zitten dan ik lang ben. Van het onderste deel zullen ze denk ik bij beide kooien relatief weinig gebruik maken.

Ik vermoed dat de Strong toegankelijker is omdat die meer kleine deurtjes heeft maar ik weet dat dus niet zeker. Daarvoor ben ik dus naar detailfoto's op zoek en die kan ik maar niet vinden.
Als ik een andere kooi koop zal het waarschijnlijk de 99B of de Zara worden en mijn keuze hangt dan af van de toegankelijkheid van de kooi via kleinere deurtjes.

Als ik een knoop doorhak over het upgraden moet ik maar een shop gaan mailen met de vraag voor wat extra foto's.

Takkie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2022, 18:32:31 pm »
Gelijk maar een update.
Ik heb een online speler die beide kooien aanbiedt gemaild vandaag en al antwoord gekregen. Helaas niet op mijn vragen maar het antwoord was dat zowel de Montana 99B als de Strong ZARA niet leverbaar zijn en dat ze ook niet aan kunnen geven wanneer ze wel leverbaar zijn. Dit blijkt overigens niet uit het aanbod op hun website.

Slechte zaak, voor hetzelfde geld had ik een smak geld overgemaakt voor een kooi die niet leverbaar is. De mail die ik terugkreeg was ook erg onprofessioneel. Helemaal niet ondertekend, behalve met 'verzonden vanaf mijn iPhone'. Geen naam, niets nada.
Met deze 'waarschuwing' op zak wat meer onderzoek gedaan en onder andere staan ze bij Google bekend als tijdelijk gesloten, en ik ga bij het aanschaffen van een andere kooi, dus een deur verder ;-)

Al met al komt het er op neer dat het de Montana Happy Home 99B moet worden als ik voor een dergelijke kooi ga kiezen. De Strong Zara is namelijk maar op heel weinig plekken te koop, en dat zijn plekken waar ik me ook niet comfortabel bij voel.

Nog eens goed over nadenken en nogmaals zoeken of ik een review op YouTube kan vinden of zo, zodat ik die 99B eens beter kan bekijken.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2022, 19:00:27 pm door Takkie »

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2022, 19:19:05 pm »
Even voor mijn eigen nieuwsgierigheid; wie was het?
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Takkie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2022, 20:40:09 pm »
Even voor mijn eigen nieuwsgierigheid; wie was het?

www.parrotshopnederland.nl

Wilde ik al discreet zijn  :wateenlol:
Trek de zaak maar eens na, dan snap je denk ik wel waarom het voor mij niet goed voelt. Oa het ontbreken van maar enig keurmerk.

Disclaimer: uiteraard moet iedereen voor zichzelf een mening vormen en op basis hiervan een besluit nemen. Ik zal zeker niet zeggen daar niet te kopen ondanks dat ik voor mezelf wel die keuze heb gemaakt.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2022, 20:42:01 pm door Takkie »

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2022, 21:16:56 pm »
Een beetje vreemd is het allemaal wel, maar jaren terug had ik hier dezelfde ervaring. Er is nog niet veel veranderd dus....

Takkie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2022, 21:21:18 pm »
Als het nou niet om bedragen van €300+ zou gaan vind ik het nog wat anders.
Jammer, gemiste kans voor deze webshop.

Takkie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2022, 22:37:08 pm »
Als je een Montana(-achtige) kooi wil aanschaffen kom je terecht in een wirwar van merken. Als ik naar de afbeelding kijk is de Strong Zara dezelfde kooi als de DUVO+ Daisy

Takkie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2022, 17:56:11 pm »
Vanmiddag toch de paradiso bij Z**pl*s besteld. Toen ik de meetlat naast de huidige kooi hield en de maten vergeleek met die van de paradiso schrok ik toch wel - de paradiso oogt echt veel en veel groter.
En met de meetlat het stuk dat ik nodig zou hebben voor de Happy Home 99B afgetekend op de vloer en ik besefte me dat die afmeting een kooi ook een sta in de weg kan worden. Natuurlijk zo groot mogelijk maar oef... de 99B is wel echt héél erg groot in mijn woonkamer.

Aangezien Ollie B en de Dodo met succes los gevlogen hebben en dat voor herhaling vatbaar is toch de kleinere paradiso gekozen.

Ten opzichte van de Ferplast piano 6 is deze 30% groter wat betreft oppervlak.

De extra hoogte is dan bonus waarvan ik me afvraag of ze die wel intensief gaan gebruiken.

Takkie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2022, 10:15:48 am »
Update: de paradiso is er en hij is groot!
Fijne kooi met ook wat  minpunten. Zal er een review over schrijven als ik hem wat langer in gebruik heb.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2022, 08:00:08 am »
Bevalt de kooi?
Ik heb wat voorbij zien komen, maar ik weet even niet meer waar  :vlag:

Takkie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2022, 10:10:44 am »
Bevalt de kooi?
Ik heb wat voorbij zien komen, maar ik weet even niet meer waar  :vlag:

Ja hij is fijn! Maar die review gaat er komen want er zijn een paar dingen die minder zijn als je er bv gaaitjes in wil houden. En ik vrees de dag dat ik een vogel moet vangen.