Ik vind het fijn als jullie meedenken.
Ik overweg een andere kooi aan te schaffen dan ik recent kocht. Ben daar niet echt tevreden over al kan hij prima mee. Vandaar dat ik ook nog twijfel.
Ik heb de Montana paradiso 90 op het oog. De deurtjes zijn geschikter voor kleine vogels die niet zo tam zijn. De kooi is 90 breed en dat is ook ongeveer wat ik kwijt kan. 100 cm max.
Deze kooi is er overigens ook in 99 cm, heb de rest van de afmetingen nog niet goed bekeken.
(Dit is die van 99 breed:
https://www.avonturiashop.nl/montana-voliere-happy-home-99b.html) Deze is ook hoog, maar en breder en dieper.

Bij de paradiso, foto hieronder zijn er twee grote deuren aan de voorkant. Voordeel van de hoogte van deze kooi is dat als ik door een van de grote deuren bezig ben, de vogels waarschijnlijk naar de andere helft van de kooi gaan. Dus als ik iets op de bodem weg wil pakken via de voorkant, vermoed ik dat de vogels naar de bovenste helft gaan als ik de onderste deur open maak.
Het is dit model:

Nou zijn vogels geen helicopters, dus liever breed dan hoog... maar het is die extra ruimte hebben of niet natuurlijk.
Het alternatief is zoiets als dit:

Net zo breed maar stukken minder hoog. Groot nadeel is de grote deur aan de voorkant, die zal ik zelden of nooit kunnen gebruiken zonder dat de vogels gevlogen zijn, dus bijna alles moet door de deurtjes voor de voerbakken gebeuren.
Nou is te zien op foto's bij deze kooi, dat Montana dat voerbakjessysteem heeft veranderd en dat de openingen op het oog nog maar half zo groot zijn. Amper een arm door te steken denk ik. Dit model is niet zo heel handig voor mij denk ik.
Kennen jullie alternatieven? Mag ook een Strong kooi zijn al gaat mijn voorkeur uit naar Montana.
Geen Ferplast, Duvo+ etc. Ik houd van de degelijkheid van de Montana's.