Auteur Topic: hoe leer ik hem spelen?  (gelezen 3315 keer)

katja

• Gast
hoe leer ik hem spelen?
« Gepost op: oktober 24, 2008, 11:13:20 am »
Ik heb sinds 2 weekjes een nieuw vogeltje erbij. Hij is ongeveer 5 maanden en heeft nog nooit van zijn leven speelgoed gezien. Hij heeft dan ook geen idee wat spelen is.. hoe kan ik hem dat leren???

Sophia

• Gast
Re: hoe leer ik hem spelen?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2008, 11:23:16 am »
Ik denk  :noidea2: dat je een vogeltje niet moet leren spelen... Doet een vogeltje dat niet uit zichzelf!?!

Ik heb mijn aga's toch niet leren spelen! Ik ontdek wel nog elke dag bij wat ze leuk vinden!!! Zo weet ik sinds kort dat ze wc-rolletjes heel leuk vinden! Die maken ze helemaal stuk, of kruipen erdoor, gaan erop staan, ...

Mijn aga's zijn wel niet tam...

Maar sisaltouw hebben ze ook in de kooi en dat vinden ze ook hl leuk!!!
Daar trekken ze draadjes uit enz...
Wel jammer dat mijn 'speelgoed' niet lang mee gaat!!!  :vlag:

Ik heb al veel gehoord van andere mensen hier op het forum die wl tamme vogels hebben en zij maken speelplaatsen voor hun aga's!!! Hierover kan je ook veel vinden op het forum!!!

Veel succes!!!

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2008, 11:29:55 am »
Ik heb sinds 2 weekjes een nieuw vogeltje erbij. Hij is ongeveer 5 maanden en heeft nog nooit van zijn leven speelgoed gezien. Hij heeft dan ook geen idee wat spelen is.. hoe kan ik hem dat leren???

Welke vogel heb je?

En wat heb je allemaal in huis / in de kooi hangen?
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

katja

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2008, 11:52:31 am »
Mijn andere vogels spelen ook allemaal. Maar deze snapt er gewoon niks van, het is natuurlijk ook wel logisch dat hij het niet snapt want hij is er niet mee opgegroeid, dus het zal op een gegeven moment wel komen, maar ik bedoel eigenlijk hoe kan ik hem daarin stimuleren?

Ik heb een speeltuin voor ze, ik heb een krabpaal met speelgoed, balletjes, er ligt een wc rol in de kooi, trappetjes, schommels (daar zit ie trouwens wel op) ik heb speelgoed genoeg. (teveel eigenlijk ;) )

@ janina, het is een aga roseicollis, hij staat al ergens op het forum :)

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe kan ik hem stimuleren om te gaan spelen?

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2008, 11:57:49 am »
Mijn idee is: zien spelen is spelen.
Ik weet niet hoe lang je hem al hebt, maar agaatjes zijn heel goed in het nadoen van andere vogels.
Zeker als je hem nog maar kort hebt, geef hem dan gewoon een tijdje om zelf alles eens goed in zich op te nemen.

Heb zelf ooit een vogel opgevangen die 8 was, en al 8 jaar lang in een kweekhokje woonde.
Lizzy wist dus ook niet wat spelen was, maar kwam langzaam los, omdat ze anderen ook van alles zag doen.

En je kunt met hem gaan trainen natuurlijk, leren opstappen, misschien wat met het aanbieden van eten als hij dat al durft.
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2008, 12:02:52 pm »
Is het die mooie wit/blauwe vogel?

katja

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2008, 12:03:33 pm »
ik heb hem pas 2 weken. Het is trouwens wel grappig, hij was helemaal geen mensen gewend maar echt bang voor me is hij niet. hij rent wel weg voor me hand en wil liever niet gepakt worden, maar als je hem dan eenmaal hebt vind hij het prima, laat zich zelfs aaien. zit rustig te slapen op me arm, erg leuk. ik ben inderdaad bezig om hem op te leren stappen.

maar ik moet dus gewoon wat meer geduld hebben ;) bedankt voor je antwoord!

p.s. ja die vogel is het :D

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2008, 12:05:23 pm »
Nou zo te lezen ga je al een aardig eindje de goede richting op, toch!  :shine:

Ga gewoon zo door, probeer eens iets met trosgierst als je bezig bent ( als hij dat lekker vind natuurlijk )
Als hij dol is op eten, kun je misschien hier nog iets mee?
http://www.dwergpapegaaitjes.nl/forum/index.php?topic=4360.0

Lejah

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 24, 2008, 16:26:56 pm »
Ik heb een paar echte kweekvogels, die heb ik gekocht van een kweker die al zijn vogels in broedblokken had zitten zonder speeltjes oid. In het begin vonden ze een gewone kooi al raar en vonden ze het speelgoed maar heel eng. Ik heb er gewoon verschillende dingen van verschillend materiaal in gehangen, zowel sisal, als hout als hard plastic. Uiteindelijk gingen ze toch wel op onderzoek, maar soms duurde het een paar weekjes. Trosgierst ertegenaan plakken hielp wel, ze leerden uiteindelijk dus wel op onderzoek uit te gaan, maar het principe spelen was moeilijk te vatten. Ze kunnen nu wel spelen, maar het valt nog steeds niet te vergelijken met de andere aga's.

Liz

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 24, 2008, 18:50:07 pm »
Hier valt 't ook op dat de vogels die hier opgegroeid zijn, veel meer en uitbundiger spelen, dan de vogels die niet vanaf het begin speeltjes hadden. Mijn ervaring is dat ze uiteindelijk allemaal wel leren spelen (en inderdaad, zien spelen, is doen spelen), maar dat de vogels die het niet altijd gewend zijn geweest, toch wat rustiger wat dat betreft blijven.
Gewoon geduld hebben, het komt wel goed^^.