Auteur Topic: Beleef de lente 2012  (gelezen 9044 keer)

Wilma

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Beleef de lente 2012
« Gepost op: februari 29, 2012, 10:58:28 am »
Yeahhh morgen gaan ze weer van start!!

http://www.beleefdelente.nl/

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re:Beleef de lente 2012
« Reactie #1 Gepost op: februari 29, 2012, 11:12:07 am »
Ik zag de steenuil al geloof ik  :wiehaa: :wiehaa: :wiehaa:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

ginny

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: februari 29, 2012, 12:50:44 pm »
Leuk ik volg graag de meesjes  :yeah:

Martine

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
  • Pino en Chico
« Reactie #3 Gepost op: februari 29, 2012, 15:19:30 pm »
Dit vind ik ook leuk, ik heb vorig jaar en dat jaar daarvoor een nestje koolmeesjes gehad, zo schattig!!!!  :hart: :hart:
Pino :aga16: Chico :aga11:

Elmo :eggpurple:, Milo :eggpurple:, Nano :eggpurple: en Juno :eggpurple:

monique1977

• Bijtgrage aga
  • Rachael*
« Reactie #4 Gepost op: februari 29, 2012, 22:55:17 pm »
ik zit al een week elke dag te checken of ze niet stiekum al een camera hebben aangezet hahaha, alleen vandaag had ik nog geen tijd om achter de pc te zitten, dus ik ga gauw even kijken  :eitje:
:parkiet: beauty

Wilma

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2012, 08:38:21 am »
En zijn er nog kijkers?

Ik moet erg wennen aan de site...

Ik zie de steenuil en de ooievaar al in en op hun nest.
De slechtvalken komen ook al vaak kijken en de ijsvogel is ook al geweest.
Vind het nest van de ijsvogel en koolmeesjes helaas niet zo duidelijk te zien.
Hopelijk komen er veel jongen  :yeah:

arubagirl

• Gekke kip
  • Ik ben Binky:) (28-06-2010)
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2012, 08:57:19 am »
Ow wat leuk, wist neit dat er zo'n site bestond:) staat dus vanaf nu ook in mijn favo's :shake:
@Martine,
op welke kant heb je de voorkant van het nestkastje gehangen toen je koolmeesjes heb gehad?
Mijn balkon hangt vol maar ze komen alleen overnachten  :wateenlol:
;aga-ros-g; :aga21:

Sakura

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2012, 09:22:30 am »
In ons nestkastje zat afgelopen jaar ook alleen een overnachter. Dit jaar is die weer terug. We hebben hem al wel een paar keer met een potentieele partner gezien. Hij op de nestkast, en zij erin om te kijken of die beviel. Maar nog geen tekenen van nestbouw.

We hebben onze nestkast inmiddels uitgebreid met een daglicht camera. Er zitten nu dus idd 2 camera's in de nestkast, een infrarood en een daglicht camera.
We hopen dus echt weer op een nest om weer zeer mooie opnames te kunnen maken.

Dit zijn overigens de opnames van vorige keer

http://www.youtube.com/user/sakuraxs

« Laatst bewerkt op: maart 04, 2012, 09:27:49 am door Sakura »

Tries 1982

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
    • Boutique MoDo
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2012, 09:24:54 am »
ik heb het net ook bij mijn favorieten gezet. ik ben gek op ooievaars  :hart:
En de rest is ook echt heel gaaf. Net de filmpjes van de uil gekeken. zoooooo leuk :dance2:
:aga20: Joey :hartje:
 :valkje4: Tiko :hartje:
 :Ara Maracana: Zazu :hartje:

www.boutique-modo.nl

arubagirl

• Gekke kip
« Reactie #9 Gepost op: maart 04, 2012, 10:47:13 am »
@sakura,
heb je tips voor me voor zo'n cameraatje?
hoe duur zijn ze
waar kan ik er een kopen
en hoe bevestig je het?
is het op stroom? :stars:
batterijen en waarop sluit je hem aan? :all-I-Need:
kortom veel te veel vragen  :warm: maar ik hoop dat je een antwoord erop hebt

Sakura

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 04, 2012, 11:51:47 am »
Ik heb al eens een handleiding geschreven en plak die hier maar even onder.

==========
Even een beginners handleiding in elkaar gedraaid
Hoewel het nog erg vroeg lijkt, zomer is nog maar net afgelopen, is het alweer de hoogste tijd om je nestkast in

orde te brengen. Koolmezen beginnen soms al eind september een nestkast uit te zoeken voor het komende voorjaar.
Aangezien de infrarood webcam die ik afgelopen jaar in mijn nestkast had zitten zeer goed gewerkt heeft, had ik dit jaar besloten om het nog wat uit te breiden met een extra webcam voor normaal daglicht.
Ik heb wat foto's gemaakt van de voorbereidingen die ik getroffen heb als handvat voor mensen die hetzelfde van plan zijn.
We beginnen uiteraard met de nestkast leeg te maken. Nestkast komt overigens bij Intratuin vandaan, de nodige aanpassingen heb ik uiteraard vorig jaar al gedaan. Heb je nog geen nestkast, dan kan je de schoonmaak stappen uiteraard overslaan.

De horizontale streep over de nestkast is het nivo van het chloor water van vorig jaar
Als je een webcam in een nestkast monteert, is het uiteraard zeer belangrijk om op de juiste afstand scherp te stellen. Voorgaand jaar had ik echt geen idee op welke afstand ik de webcam af moest stellen, en had maar gegokt op een 5 cm vanaf de bodem van de nestkast. Dat bleek dus een schot in de roos te zijn.

Nadat de nestkast van de muur afgehaald en leeg gemaakt is, moet die eerst goed ontsmet worden om de overlevingskans van het nieuwe nest te vergroten.
Een zeer eenvoudige manier hiervoor is een emmer met heet water met een fikse scheut chloor (schoonmaken wel buiten doen ivm met de chloor dampen)
Laat voorzichtig de nestkast in het hete water zakken en laat hem daar een half uurtje in staan.
Daarna het chloor water vervangen door heet schoon water en laat daar de nestkast met regelmatig roeren minstens een half uur in staan om al het chloor weer uit het de nestkast te spoelen.
Om de webcams te kunnen monteren heb ik de bovenkant van de nestkast afgehaald en voorzien van scharnieren en een magneetsluiting. Ook heb ik een sleuf gefreesd voor de usb kabels.

De zwarte webcam is de webcam die ik omgebouwd had tot infrarood camera (hierover later meer) en afgelopen jaar al in zat. De witte webcam is de uitbreiding voor daglicht opnamen.

De meeste benodigdheden heb ik bij dealextreme.com gekocht. Voor de mensen die Dealextreme nog niet kennen, Dealextreme is een zeer betrouwbare webshop in Hongkong met zeer schappelijke prijzen, geen minimum order bedrag en geen verzendkosten.
Uiteraard zijn er vele andere adressen waar eea te koop is, maar ik heb voor het gemak de links van de benodigdheden naar Dealextreme er bij gezet.
Even een uitstapje naar de techniek van een (web)camera.
Alle digitale camera's zijn van nature gevoelig voor infrarood licht. Nadeel hiervan is dat de opname's die ermee maakt zeer sterk beinvloed worden door deze infrarood gevoeligheid met als gevolg dat alle opname's heel erg paars worden. Om dit probleem te verhelpen worden alle digitale camera's voorzien van een infrarood filter.

Hierdoor wordt al het infrarood licht geblokkeerd in wordt uiteindelijk alleen het voor ons zichtbare licht opgenomen.
Bij digitale camera's zit dit filter vast aan de opname chip in de camera. Bij webcams echter zit dit filter heel vaak als klein glasplaatje achterop het lensje.
Er zijn echter ook webcams waar het infrarood filter op de CCD-chip zit. Die zijn dus niet aan te passen en om te bouwen tot infrarood webcam.En dan heb je nog webcam lenzen waar het infrarood filter binnen in de lens zit in plaats van achterop de lens.
Je weet dus nooit van tevoren of een webcam die je aan gaat schaffen om te bouwen is. Het staat namelijk nooit bij de webcam specificaties of het infrarood filter op de CCD-chip zit, op de lens, of in de lens.
99% van alle webcams gebruiken echter wel hetzelfde type lens. Die lenzen zijn meestal vrij makkelijk los te draaien. Slechts een enkele keer zal je de webcam even open moeten schroeven om de lens volledig los te kunnen krijgen.

Dit is de lens die bij mijn webcam zat

Aan de achterkant van dit lensje zie een vierkant groenachtig glasplaatje. Dat is dus het infrarood filter.

Wil je je webcam infrarood gevoelig maken, dan moet je dat glasplaatje dus verwijderen. Doe dat wel heel voorzichtig, dat glasplaatje heb je later nog nodig.

Omdat Windows moeite heeft met 2 identieke webcams, is het aan te raden 2 verschillende types aan te schaffen.
Voor infrarood webcam heb je een webcam nodig met regelbare ledverlichting. Dealextreme heeft die alleen in 1.3MP

versie. Mijn webcams zijn beide 2MP versies, wat dus veel beter beeld geeft.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5378

Uiteraard is het niet de bedoeling om de nestkast te verlichten met witte leds, dat jaagt zeer zeker de potentiele nestbewoners weg en voor infrarood opnames heb je er ook al niets aan.

Die leds gaan we dus vervangen door infrarood leds. Deze zijn bij vele webshops te koop, helaas niet bij Dealextreme maar wel bij Ledsbuy.nl bijvoorbeeld

http://www.ledsbuy.nl/irled850nm60graden5mmcl-p-106.html

Dit vereist uiteraard wel wat soldeerwerk. Ook moet je letten op de juiste aansluitingen.
Je kan door de leds heen kijken, en alle leds ziet er ongeveer zo uit

Zou je ze verkeerd om aansluiten dan maak je niets kapot, je leds branden alleen niet.
Sowieso zie je zelf die leds niet branden. maar dat kan  je heel makkelijk controleren door je webcam op je pc aan te sluiten en dan voor een spiegel te houden. Omdat je webcam zelf wel infrarood kan zien na de aanpassing van de lens kan je op je pc zien of de leds branden.

Omdat je ook geluid bij je opname wilt hebben, moet er ook een microfoon in je nestkast geplaats worden.
Om nu te voorkomen dat je naast een usb kabel ook nog een microfoon kabel aan moet gaan leggen, kan je een usb-geluidskaartje aanschaffen.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5831

en uiteraard een microfoon

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14989

Bovenstaande webcam heeft ook een blauw ledje, wat je uiteraard niet in je nestkast wil hebben. Ik heb deze webcam dus open gemaakt en het blauwe ledje weggeknipt. En omdat ik hem toch open had, heb ik ook de draadjes van de 2 kleine speakertjes die in de webcam zitten doorgeknipt. Nu weet ik in ieder geval zeker dat er niet per ongeluk geluid uit die speakertjes gaat komen.

En om te voorkomen dat je meerdere lange USB-kabels nodig hebt, heb ik onderstaand mini usb-hubje vlak naast mijn nestkast gemonteerd. Dit hubje heeft 4 USB-poorten, dus ik kan nog even vooruit

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31487

Als je eea gaat testen, kom je onmiddelijk het volgende probleem tegen. De lenzen die standaard in webcams zitten, kunnen niet in de kleine ruimte van een nestkast de hele bodem van de kast zelf in beeld krijgen. De standaard webcam lens heeft een te lang brandpunt, is zeg maar teveel een telelens.
Maar gelukkig heeft Dealextreme ook daar de oplossing voor in de vorm van een setje lenzen met verschillende brandpuntafstanden, van telelens tot zeer grote groothoek lens.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15774

Dit wordt dus uitproberen welke de juiste lens is voor jouw nestkast. Ik kwam uit op de 2.8mm lens.
Voor je daglicht webcam levert een andere lens onmiddelijk weer een nieuw probleem op, die lenzen hebben namelijk geen infrarood filter, en nu heb je dus 2 infrarood webcams in je nestkast zitten.
Dit is echter weer op te lossen door het glasplaatje van de originele lens voorzichtig los te snijden en dit met bv 2-componenten lijm voorzichtig op de nieuwe lens te zetten. Gebruik geen 10-seconde lijm, deze lijm tast namelijk de infrarood coating van het glasplaatje aan.

Let er verder op dat een usb2 kabel niet langer mag zijn dan 5 meter. Zelf heb ik dit opgelost door een kleine powered usb-hub (met netvoeding dus) er tussen in te zetten, dan heb je dus zowel voor als na die hub 5 meter ter beschikking.
Rest alleen de software op je PC nog. Ik heb er vele uitgeprobeerd, en ben zelf blijven hangen bij CamUniversal van Crayzypixels.com http://www.crazypixels.com

Dit is de meest uitgebreide webcam software die ik tegengekomen ben met bewegings detectie, foto en film funktie en de mogelijkheid de foto's direct het www op te sturen.
En nu maar wachten op het voorjaar
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2012, 12:09:13 pm door Sakura »

Wilma

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #11 Gepost op: maart 04, 2012, 12:01:44 pm »
Beter was het om dit in een apart topic te zetten.....

Sakura

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 04, 2012, 12:10:19 pm »
Beter was het om dit in een apart topic te zetten.....

Is wat mij betreft prima, om hier een apart topic over te openen.

En om weer even back-on-topic te gaan:
Het valt mij iig wel erg op dat de webcam in de koolmeeskast van beleef de lente wel extreem slecht is.

arubagirl

• Gekke kip
« Reactie #13 Gepost op: maart 04, 2012, 12:23:32 pm »
Super bedankt, ik ga ook eens knutselen, erg gaaf :good:

Constance

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #14 Gepost op: maart 04, 2012, 13:42:39 pm »