Auteur Topic: buiten voliere  (gelezen 7139 keer)

karel en kyra

• Donzig vogeltje
  • **
buiten voliere
« Gepost op: april 14, 2012, 19:53:53 pm »
Hoi ik ben nieuw hier en heb een vraag over het maken van een buiten voliere.
Ik heb twee dwergpapegaaitjes, karel en kyra.
Ik heb ze nu 7 jaar en karel is 9 en kyra 8.
Al die tijd zitten ze binnen, tenzij het mooi weer is en ik zelf in de tuin zit dan rij ik de kooi naar buiten.
Nu is het punt dat ze in het begin dagelijks los waren op het moment dat ik thuis was.
Door omstandigheden zoals een verhuizing naar een huis met een grote glazen schuifpui en de komst van twee honden die ze proberen te vangen zijn ze nu nog maar heel weinig los.
Hier baal ik ontzettend van maar je kent het wel, gordijnen moeten dicht, honden in de gang, allemaal zoon gedoe en de vogels zijn de pineut.

Dus nu komt waar het allemaal om draait.
Om mijn vogels meer vrijheid te geven zou ik ze naar buiten willen verplaatsen.
Maar ik heb werkelijk waar geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
Ik ben ook ontzettend bang voor katten en het ontsnappen.
Want zoals je je vast kunt voorstellen ben ik na 7 jaar echt wel ontzettend aan ze gehecht.
Ik zou graag informatie willen over,
Het bouwen van een voliere, denk aan materiaal en bevestiging op de grond.
Formaat van een binnen kooi.
Is een schuur zonder verwarming wel geschikt als binnen kooi?
Ik heb geen ruimte voor een sluis dus hoe en wat met schoonmaken en voeren?
Wat voor bodembedekking is geschikt voor buiten? nu ligt er nog gewoon stoep voor de schuur.
Wat voor afdak i.v.m. zon/regen. Of is dat niet nodig als ze binnen kunnen?
Wanneer kan je ze het beste naar buiten doen?
Is het beter om in een grote kooi meerdere vogels te plaatsen of juist beter met zijn tweetjes houden?
En niet onbelangrijk, kunnen ze na zoveel jaar binnen wel probleemloos naar buiten?

Zoals je ziet heel veel vragen en ik ben er vast nog 10 vergeten.
Alle info plus tips zijn welkom.
Alvast bedankt

Wilma

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Re:buiten voliere
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2012, 20:09:48 pm »
 :welkomforum:

Ik heb geen antwoord op je vragen en het overgrote deel hier heeft de vogels in de huiskamer...

Ik heb ook een hond die jaagt op de vogels maar die gaat gewoon elke dag de tuin in als de vogels los zijn,geen probleem!

Veel plezier hier!

Angelique

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2012, 21:32:55 pm »
Helaas, ik kan je hier ook niet mee helpen.
Hopelijk iemand anders wel.

En natuurlijk, welkom op dit forum  :flowers:

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2012, 09:10:54 am »
Hartelijk welkom!  :flowers:

Ook ik kan je niet veel helpen, helaas,  ik heb hier ook alles binnen zitten.
Ideaal materiaal is aluminium, daar zijn mijn binnenvolières van gemaakt, maar die zijn ook
goed buiten te houden :jaja:
En het is heel stevig materiaal, mijn oudste volière heb ik nu 4 jaar, het is er niet aan af te zien.

Een binnenhok is belangrijk, zeker als het een koude winter is of om te kunnen schuilen
als ze dat nodig hebben.

Om ze definitief naar buiten te kunnen doen moet je wachten tot er zeker in de nachten geen vorst meer is, de Lente is het beste, veel later kan niet meer want dan zijn ze niet op tijd gewend voor de winter er aan komt.
Dus als je dit nu wilt, moet je snel zijn :jaja:

Ik hoop dat je nog meer tips krijgt!
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

rikkilover

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2012, 09:15:52 am »
:hi:

Welkom hier  :flowers:

Ik weet dat Jolanda een buitenvolliere heeft, dus hopelijk ziet ze dit en reageert ze.
Ze weet er alles van ;)

karel en kyra

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2012, 12:37:57 pm »
Alvast bedankt voor de reacties.
Onze voorkeur gaat uit naar hout omdat we dat mooier vinden en dan zouden we het gaas aan de binnenkant bevestigen.
Of twee latjes tegen elkaar met het gaas er tussen.
Zijn er houtsoorten die giftig zijn? Want dat ze er aan gaan knagen is niet tegen te houden.
Ik wil een gat in de schuur maken met een sluis naar de kooi waar ze nu ook in zitten.
Dan hebben ze in de schuur een binnenhok en mocht het hard vriezen en de schuur word te koud kan ik de kooi weer naar binnen rijden. ( in de berging anders is het natuurlijk weer te warm in een keer)
Kwa bodem bedekking buiten zat ik te denken aan kunstgras, omdat je dan makkelijk de mat er uit kan halen om schoon te maken.
Maar daar kan ik niks over vinden of dat schadelijk is.
Ik ga er van uit dat ze het alleen kapot trekken en niet opeten net zoals ze dat met touw doen.
Ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen want ik wil er wel snel aan beginnen zodat ze begin mei naar buiten kunnen.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #6 Gepost op: april 15, 2012, 13:02:54 pm »
Misschien dat Jolanda je kan helpen wat hout enzo betreft :jaja:

Jolanda :schreeuw: :hehe:
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2012, 20:11:12 pm »
Jolanda is hier nog niet gearriveerd zie ik  :lol

rikkilover

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2012, 21:08:47 pm »
 :lol Die heeft het druk met Noa  :laughing:
Ik heb haar al een watsapp gestuurd  :schreeuw:

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2012, 21:10:02 pm »
natuurlijk, ik begrijp dat wel  :hart:

Jolanda

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #10 Gepost op: april 16, 2012, 08:35:29 am »
 :lol :lol Jullie kunnen hard schreeuwen, ik hoorde het helemaal tot in Dordrecht :blablabla: :blablabla: :fluiten:

:welkom: hier!!

Ik ben ook ontzettend bang voor katten en het ontsnappen. Bij parkieten vind ik dat je veel minder last hebt met katten als bij kanaries e.d. Natuurlijk moet je oppassen, maar hier komen ze ook vooral op de muizen af (die weer op het voer afkomen, drama :blue:) In de oude voliere met vooral tropen e.d. is er een keertje een zebravinkje onthoofd :cry: maar wij hebben nu gelukkig niet meer zo veel last, terwijl we toch zeker 10 katten hier in de buurt wonen..
Met ontsnappen moet je natuurlijk wel oppassen. Zelf kan ik de voliere in via het binnenhok, (eerst mijn 'halletje' met voer e.d., dan het binnenhok van de vogels, dan de voliere) dus bij mij is die kans erg klein. Vooral ook met tamme vogeltjes moet je heel goed oppassen dat er niks op je zit al ga je de voliere uit.
Zelf denk ik dat je het beste je deurtje laag kan houden, je moet wel even lenig zijn :nuts: maar zo vliegen ze er véél minder snel 'per ongeluk' uit. Al zorg je ervoor dat al ga je de voliere uit, de vogels hoog zitten dan is die kans heel klein..

Het bouwen van een voliere, denk aan materiaal en bevestiging op de grond. Aluminium is het beste, wij hebben er zelf 1 van RVS, dat is wel beter maar erg duur..(heeft een werkeloos mannetje voor ons gemaakt, was bijna net zo duur als aluminium :hehe: :good:) Aluminium is niet te slopen en vind het persoonlijk ook mooier dan hout omdat hout na een paar jaar heel erg 'verweerd' is.. Wij hebben buiten gewoon stoeptegels op de bodem, binnen hebben we een betonmuurtje gestort. Als bodembedekking gebruik ik al weer enkele jaren houtsnippers, ideaal: niet duur, makkelijk schoon te maken en ze vinden het erg leuk om erin te spelen. Nadeeltje is wel dat als het steeds nat wordt het sneller gaat schimmelen.
Formaat van een binnen kooi. Daar zit geen minimum formaat aan vast hoor. Hoe groot jij wil. Voor 2 aga'tjes hoeft dat dus echt niet zo groot te zijn, denk bijv. aan 1.00 breedx80 hoogx 60 diep (dat is vrij groot denk ik.) Wij hebben zelf een binnenhok van 1.00x1.30x2.00 hoog, maar wij hebben ook 20 parkiet-achtigen en nog iets van 10 kanaries/tropen :coolwink:

Is een schuur zonder verwarming wel geschikt als binnen kooi?
Ik heb geen ruimte voor een sluis dus hoe en wat met schoonmaken en voeren?
Wat voor bodembedekking is geschikt voor buiten? nu ligt er nog gewoon stoep voor de schuur.
Wat voor afdak i.v.m. zon/regen. Of is dat niet nodig als ze binnen kunnen?
Wanneer kan je ze het beste naar buiten doen?
Is het beter om in een grote kooi meerdere vogels te plaatsen of juist beter met zijn tweetjes houden?
En niet onbelangrijk, kunnen ze na zoveel jaar binnen wel probleemloos naar buiten?

Ik beantwoord de rest vanmiddag even :hug:

Bonte boertjes Noa & Micah
Roodbuik papegaai Gijs
Valkparkietjes Kiki & Pino, Luna & Bob
Catharina's Linn & Luca

*Binkie, voor altijd in mijn hart :cloud9: *

karel en kyra

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 16, 2012, 13:43:27 pm »
Super, bedankt jolanda.

Als binnenkooi wil ik de kooi die ik nu al heb gebruiken.
Met een sluis door een voeropening ( een bakje +plaatje verwijderen) door de muur naar buiten.
Ik heb ongeveer deze kooi, alleen ik heb vier voer/drink bakjes.

Dus die zou groot genoeg moeten zijn voor 4 aga`s?
Ik zou er graag twee personata`s bij willen maar ik heb met een kweker gemailt en die rade mij dat sterk af.
Dus ik ga nu op zoek naar twee roseicollies.

Mijn buiten kooi word L2,5m x Bo.8m x H1,75m.
Met een schuif voor het gat naar de binnenkooi.
Zodat als ze binnen zitten ik van buiten af kan sluiten, dan kan er niks ontsnappen met schoonmaken.

De keus voor de kooi is toch op hout gevallen omdat ik de alluminium kooien echt ontzettend lelijk vind. ( het prijs kaartje wat er aan hangt maakt het ook niet mooier)
Het gaas wil ik dan aan de binnenkant vast nieten met eveltueel nog een latje of profielen er over.
Het dak word eerst gaas en dan schuin aflopende transparante golfplaten.
Aan de achterkant wil ik tegen het gaas van die boomschors matten hangen, voor het natuurlijk effect.
Op de bodem wil ik kunstgras, makkelijk schoon te maken.
Buiten geen voerplaatsen vanwege muizen.
En natuurlijk wilgentakken en touwen enz in de kooi.

Is dit zo een beetje slim?
Of zijn er dingen waar jij van zegt dat zou ik zo zeker niet doen?

Jolanda

• Wollig kipje
  • Bijtgrage aga
« Reactie #12 Gepost op: april 16, 2012, 14:00:44 pm »
Opzich klinkt het wel goed, alleen zou ik absoluut geen kunstgras doen.. Zoals je waarschijnlijk wel ervaren hebt :hehe: zijn aagjes erge slopers, en dit zullen ze ook ongetwijfeld slopen.. Dan zou ik nog eerder echt gras doen :jaja:

Bonte boertjes Noa & Micah
Roodbuik papegaai Gijs
Valkparkietjes Kiki & Pino, Luna & Bob
Catharina's Linn & Luca

*Binkie, voor altijd in mijn hart :cloud9: *

karel en kyra

• Donzig vogeltje
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2012, 14:20:21 pm »
Het slopen maakt me niet uit.
Wij hebben van een rol alleen maar een baantje van 30 cm afgesneden en de rest was over.
Ik maak me meer zorgen of het niet schadelijk is voor ze.

Verder vergeet ik nog te vragen hoe ik het moet aanpakken als er twee nieuwe bij komen.
Moet ik ze dan met zijn vieren tegelijk in de nieuwe kooi doen zodat het voor iedereen een nieuwe omgeving is?
Of eerst aan elkaar laten wennen met een kooi er langs?
Kan het ook mis gaan of gaat het over het algemeen wel goed als je twee bestaande koppels bij elkaar zet?
En is het dan beter om jonge vogels te nemen of al volwassen dieren?
Aangezien die van mij al redelijk op leeftijd zijn vraag ik me wel af of ze zomaar een ander koppel accepteren.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2012, 14:20:42 pm »

Ik heb ongeveer deze kooi, alleen ik heb vier voer/drink bakjes.

Dus die zou groot genoeg moeten zijn voor 4 aga`s?
Ik zou er graag twee personata`s bij willen maar ik heb met een kweker gemailt en die rade mij dat sterk af.
Dus ik ga nu op zoek naar twee roseicollies.

Wil je 4 aga's in die kooi houden? Dan zou ik dat niet doen!

In een grote buitenvolière kan dit wel, zorg dan wel voor meer nestkastjes dan koppels, ze zijn erg goed in vechten namelijk...