Auteur Topic: Handopfok?  (gelezen 118829 keer)

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Handopfok?
« Gepost op: februari 26, 2007, 09:51:31 am »
Vanwege de discussie over handopfok heb ik het topic afgesplitst en kun je hier verder praten over dit onderwerp!

Iedereen mag hier zijn mening geven hier  :jaja:

Het feit blijft dat jonge vogels, die te jong bij de ouders zijn weggehaald een enorm grote kans hebben om te overlijden, door stress, handvoeding dat niet goed gaat, zelf nog niet sterk genoeg enz.

Hopelijk leren mensen hiervan en gaan we met zijn alles begrijpen dat vogels die 8 weken zijn, zelfstandig kunnen eten ook echt nog tam worden.  :good:
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2007, 10:15:05 am door Janina »
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Lenny

• Gast
Handopfok?
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2007, 10:05:55 am »
Ik vind het gewoon onterecht dat mensen dit uitvoeren. Dit is problemen opzoeken, niet opknappen. Ik vind het ook ontzettend leuk om een jonge aga op te voeden, maar dit kan nu eenmaal niet altijd goedgaan. Dit is voor mensen met érvaring. En die zijn er heel weinig.

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
Handopfok?
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2007, 10:13:43 am »
Het probleem ligt alleen te vaak bij kwekers, die zouden hun vogels gewoonweg zo jong niet weg moeten doen en eerlijke info geven, maar dat gebeurt niet.

Ik ga dit topic afsplitsen, zodat dit topic van Flip kan blijven!
Without my pets my house would be clean and my wallet would be full, but my heart would be empty!

Lenny

• Gast
Handopfok?
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2007, 10:14:19 am »
Precies, Flip verdient dit niet!  :good: :flowers:

Lenny

• Gast
Re: Handopfok?
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2007, 10:17:34 am »
Maar toch blijf ik bij mijn standpunt.  :good:

mmdoggie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2007, 10:23:13 am »
Ik vind het in ieder geval goed dat handopfok is bedacht. Ik weet niet of ik er zelf ooit aan begin, want wat ik heb kunnen lezen is dat je veel tijd en aandacht aan deze kleintjes moet besteden. En met een baan kun je ze gewoon niet om de zoveel uur voeden.

Met goed bedacht bedoel ik; dat als een kleintje verstoten wordt of ouders gaan dood er altijd nog een manier is om de kleine erdoor te krijgen.

Maar ik vind wel dat iedereen recht heeft dit voor zich zelf te bepalen, er zijn ook suc-6 verhalen. Het gaat niet altijd standaard fout. Kijk maar naar Vera, als ik me goed herinner heeft zij haar 2 kippies ook met een aantal weken gekregen.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2007, 10:28:18 am door Mees »

mmdoggie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2007, 10:26:53 am »
oh ja nog iets; wat ik dan wel vind als je met handopfok begint is dat je dan wel goed op de kweker op de hoogte gebracht moet worden.

Wat ik ook niet juist vind is dat een kweker je een aga verkoopt die net bij paps en mams is uitgevlogen en dat je die dan nog wat handvoeding moet geven. Zo'n kleintje is namelijk helemaal niet gewend aan mensen en dat zorgt al voor stress.

Als je nou een aga hebt die niet bang voor mensen is dan lijkt me de kans dat de handopfok slaagt ook groter

Lenny

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2007, 10:27:41 am »
Ik zeg niet dat het niet mag, ieder is voor zich. Maar ik ben er op tegen. Zoals ik al eerder omschreef:

Citaat
Mensenbaby's worden door mensen op gevoed, kuikens door vogels. Als het anders zou kunnen zou het wel zo zijn geweest. Vogelpap etc, is er voor ongevallen, niet voor menselijke pleziertjes als dit.

Ik vind het onnodig en kan er erg verdrietig om worden als dieren sterven door mensen.

mmdoggie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2007, 10:29:18 am »
ik snap jou standpunt ook wel hoor :coolwink:

Lenny

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2007, 10:29:34 am »
Er zijn meerdere dingen die mee spelen, voor mij is de minimale week dat de vogel, (Mits er wat aan de hand is!) 4 weken, daarvoor is het al uitgesloten dat de vogel het overleeft. Dit kan gewoon niet in een normaal huishouden. Daar zijn dierenartsen een deskundigen voor nodig. Jongens begin er niet aan! Een aga heeft even veel recht op een gezonde en goede opvoeding als ieder ander!

Janina

• Agalover
  • Bijtgrage aga
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2007, 10:37:16 am »
Handopfok is zeker handig, kijk maar als er vogels verstoten worden!

Maar, en dit is helaas een grote maar...zijn de meeste mensen die aan handopfok beginnen niet deskundig. Vaak krijgen ze een verhaal mee van de kweker, dat dit allemaal niet zo moeilijk is...dat de vogel op latere leeftijd niet meer tam te krijgen is ( wat onzin is overigens ) en ze beginnen er aan en dan gaat het vaak fout.

De meeste kans van slagen hebben mensen met veel ervaring.  :jaja:

Lenny

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 26, 2007, 10:56:40 am »
Citaat
20 Jaar ervaring zegt niets, men kan het ook 20 jaar verkeerd hebben gedaan.  :)

joselito

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 26, 2007, 11:38:47 am »
Alleen jammer dat de duurdere en grotere soorten voor geldgewin worden uitgemolken en met de hand worden opgekweekt.

mvg

Ray

• Gast
Re: joshi
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2007, 19:00:32 pm »
ZUCHT...dit hoofdstuk sla ik voortaan maar over...
Heb wel met de mensen te doen hoor, hou me ten goede, maar als men aan een dier(wat voor soort dan ook) dient men zich van te voren goed in te lezen. Dan komen dit soort berichten gewoon veel minder voor.
Alleen gezonde en sterke dieren halen het einde, zo is het in de natuur en zo zou het ook in de kweek moeten zijn maar helaas gelden daar de euro's als doel.  :@

Jennifer

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2007, 16:49:31 pm »
ik heb me prima ingelezen hoor, sterker nog, heb het al veel vaker gedaan in vogelopvangcentra.