die twee van mij zijn ook handopfok kippies.
ik had er twee opgehaald,de ander was helaas de volgende dag dood,ik denk dat dit kwam door het verkeerd voeren bij de kweker.de kweker had nauwelijks ervaring met handopfok maar wilde wel even voor doen hoe het moest,want zo moeilijk was het niet,maar het kuikentje werd echt helemaal volgepropt met voedsel,de rest van de dag heeft ie niks meer willen eten en de volgende dag lag ie dood in het nestkastje.
de kweker deed ze op deze jonge leeftijd weg (4 weken) omdat hij ging emigreren.
de jongen hadden nog niet eerder papvoeding gekregen,maar kregen tot de dag dat we ze ophaalde voer van de ouders.
hij wist dat we er geen ervaring mee hadden,maar hij legde netjes uit hoe alles moest en dat het niet zo moeilijk was.overal op internet las ik dat je een oudere kip niet tam meer kan maken,en dit vertelde de kweker mij ook,dus dit leek me dan het beste.
na even rondgezocht te hebben naar een nieuw kippie (we hadden inmiddels al wel de nodige ervaring met handopfok) wilde we er toch eentje bij van dezelfde leeftijd,
waldo was inmiddels al 2 weken alleen en was dus 6 weken oud,met haar ging (en gaat het) echt super!
toen vonden we willy,deze was bijna 6 weken en moest nog 3 papvoedingen per dag,hij at gelukkig ook al wat trosgierst.(hij kreeg al pap vanaf zijn 3e week)
willy en waldo accepteerde elkaar al vanaf dag 1,maar wat een verschil in de ontwikkeling hadden ze!
waldo zat al vanaf 4 weken in een gewone kooi en klom en fladderde al aardig wat af,maar willy zat al vanaf 3 weken in een glazen bak,was moddervet en wist niet hoe hij zijn spieren en vleugels moest gebruiken,hij was wel zeker 10gr zwaarder dan waldo!
met willy en waldo gaat het allemaal super,maar als ik geweten had wat de risico's waren had ik er nooit aan begonnen.
ik denk dat je de vogels net zo makkelijk tam krijgt als je ze gewoon dagelijks uit het nest haald,maar dat kwekers dit niet doen omdat het te veel tijd kost.
vaak wordt er beweert dat een handopfok kip veel tammer wordt en daarom worden er vaak ook belachelijke prijzen voor gevraagd.
als die van mij ooit kuikens krijgen dan hoop ik dat het allemaal goed gaat,want zelf hebben ze nooit de volledige opvoeding van hun ouders gehad.
zo een heel verhaal al met al,maar ik moets even mijn ervaring op dit gebied kwijt!